Wednesday, August 25, 2010

Si Kecil itu...



Assalamu'alaikum...

Apa khabar semua? Iman ok? Jasad ok? Puasa ok?

Last week, saya ada menziarahi sahabt saya yang namanya hampir sama dengan saya.. Pnggilan pun sama.."MASYIE"
Saya ke sana dengan menggunakan public transport, Train.

Ketika samapi di stesen KL Sentral, saya transit train ke LRT Putra. Sewaktu nak naik ke atas menuju LRT station. saya terdengar satu rengekan dari si kecil yang comel. Si kecil ini bersama ayah dan ibunya.

"Ayah. tak yah laju2 sangat.. Train ni dah penuh.. Tak muat.."
"nanti lah ayah... "

Lalu, saya berpaling ke arah si kecil itu.. Kuntuman senyuman terukir bersama. sambil tunjuk "thumb up"!

[kelihatan ayahnya tergesa-gesa agar mereka dapat menaiki train yang saya naik tadi.. ]

bagai disumbat2 bagitu..

Rasa kagum dengan si kecil itu...
Si kecil itu boleh bersabar, mengapa kita yang dah dewasa ini tidak boleh sesabar begitu? Begitu bertuahnya si kecil itu kerna sudah memahami aturan hidup. Malu lah golongan dewasa, si kecil itu boleh menahan nafsunya untuk tidak terburu-buru dalam perkara ini.. Malulah kita, si kecil ini boleh memahami kondisi bagaimana sesaknya berada di dalam train itu..

Apa yang saya nak sampaikan, bertindaklah secara waras bukan sekadar nafsu atau nafsiah semata... Usah membiarkan diri dilihat tidak beradab atau bertamaddun...

Di kesempatan bulan mulia RAMADHAN, mari sama2 kita tingkatkan amalan. Jadikan segala amalan baik di bulan in sebagai ibadat bukan adat..

Selamat berpuasa dan beramal...









No comments:

Post a Comment

Nak tanya apa2 tentang vitamin dan susu farm fresh? hubungi kami ya: 019 255 9666