~::masyiemumtaz::~

masYie's

Thursday, October 29, 2009

JAduaL FINAL EXAM sem 1 Tahun 3...

MHB4013UNDANG-UNDANG SYARIKAT
05/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

MEA2013EKONOMI PERNIAGAAN
10/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

MAB2033ADVANCED ACCOUNTING I
13/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

MAD3013AUDIT AND ASSURANCE SERVICES
13/11/2009 3:00PM3 jam 0 minit

MGA3023FIQH MUAMALAT II
17/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

MAE3013CORPORATE TAXATION AND ZAKAT
17/11/2009 2:30PM3 jam 0 minit

MFA3033PENGURUSAN KEWANGAN KORPORAT
18/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

Tuesday, October 27, 2009

The FOUR POWERFUL sentences...



1) SORRY
  • If we did some mistakes, so that we should say this word but do not play this word... Because it will the people hard to trust us. Please say honestly...
2) THANK YOU
  • When someone have brings to you the valuable things that our works will be smooth in the best way. So that, we must say very thanks to them as a appreciation.

3) I LOVE YOU
  • As mujahid, we know that we are very tight with our times. Sometimes, our friends mostly fed up with something that are happened to them.. So, as a Sohabah, we need to get and support them. Then, please say this word. But, this sentence are prohibited for something that no need to get it...

4) MAY I HELP YOU

  • As we know, as younger mujahid, there are many things that we need to do. (study,chat and so on).. Sometimes, we have some minutes to get some rest. But, our friend still striving. If, we know tht our friends are very busy ang no time to rest, we are encouraged to say this sentence. Because, they need it exactly but they afraid to say.
Salaam perjuangan....
Sekian...
Sekadar perkongsian...


Friday, October 23, 2009

Nak Hormat Pada Orang Tak Solat???

Salaam perjuangan dan kasih sayang....


Dipetik dari LAMAN NURANI


Kali ini saya ingin mengupas suatu perkara di Laman Nurani yang agak merisaukan kita semua dewasa ini. Mungkin isu ini sering dianggap peribadi setiap orang, tetapi kit selalu lupa apa hak dan tanggungjwab kaum kerabat, jiran dan sahabat handai. Saya selalu berdiskusi dengan sahabat-sahabat seperjuangan yang juga merasa 'bengang' dengan apa yang berlaku ini.

Kepada yang bekerja di sektor kerajaan mahupun swasta, anda semua janganlah menyorok perkara ini di lubuk hati ataupun menyorok di dalam laci-laci meja anda sahaja. Ianya merupakan suatu isu besar yang perlu difikirkan bersama-sama.

Kita nampak hebat, gah memakai baju kameja, bertali leher, memakai kot dan sebuah beg ala-ala James Bond kepejabat setiap hari. Kononya kita ni seorang pegawai berpangkat besar di sebuah pejabat kerajaan/swasta. Semua staf panggil kita "bos", "tuan", "encik", "dato'", dan sebagainya. Wah! hebatnya kita. semua orang menghormati kita.

Adakah Allah, Tuhan Semesta Alam mrnghomati kita? Pernah tak kita fikirkan persoalan ini? Inilah yang sering kita lupa untuk difikirkan. Kita sebagai bos di pejabat pun sama, pernah tak kita tanya anak buah kita ni sudah solat ke belum. Tentu jarang sangat bos yang bertanya sedemikian. Sebab kita anggap itu hak dia. Betul tak?

Hmmm...dalam sembang saya bersama sahabat-sahabat, perkara inilah yang sering dibincangkan. Di pejabatnya pun masih ada juga staf-staf yang tidak menunaikan solat. Macam-macam alasanlah diberikan untuk mengelak dari menunaikan solat. Adakah kita merasa bangga dengan kerja yang kita perolehi? Jika kita tidak mengerjakan solat?

Adakah kita perlu menghormati pekerja-pekerja yang macam ni? Kita nak hormat ke orang-orang yang tidak bersolat ni? Tak payah lah... Allah murka, buat apa kita nak hormat, nak menyanjung dia? tak kira lah siapa pun, bos ke, sape ke. Baik sanjung orang-orang yang beriman walaupun mereka miskin dan berpangkat rendah.

Adakah kita semua sedar akan hal ini? Cuba tengok dlam pejabat kita masing-masing. Cuba buat pemerhatian, siapa yang tak bersolat, siapa yang bersolat penuh 5 waktu sehari semalam. Sebab itulah kita ni tak maju-maju. Korupsi makin menjadi-jadi. Jika kita tidak solat, mana mungkin Allah akan memberi rahmat kepada kita. Mana mungkin Allah memberi rahmat kepada kerja-kerjka kita. Mana mungkin Allah akan memberi ketenagan kepada kita dalam menjalankan tugas. Hmmm...sebabitulah, perniagaan kita selalu rugi, perbelanjaan kita melampau, tidak amanah dan sebagainya yang berlaku saban hari.

Kita akan mudah melakukan perkara-perkaya yang dilarang oleh Allah, sebab kita tidak akan merasa takut untuk berbuat dosa. Nak takut apanya, dh kita berani tinggalan solat, maka, takkan kita takut nak buat benda2 yang lain? Sedangkan Allah dah tegaskan dalam Al-Quran, Sessungguhnya solat mencegah dari perbuatan keji dan mungkan. So, jika kita melakukan perkara yang keji dan mungkar, maka kita sesunggunya TIDAK SOLAT. Nauzubillah.

Sebagi seorang anggota kerajaan, kita mestilah menunjukkan contoh dan tauladan yang baik kepada masyrakat. Jangan hanya kita berbangga denga segulung ijazah, sekeping diploma yang kita perolehi jika solat, puasa kita entah kemana. Allah tak pandang langsung sijil-sijil kita semua. Belajar tinggi setara mana sekalipun, kalau kita melanggar perintah Allah, ke neraka lah jawabnya.

Pesanan ikhlas kepada bos-bos di pejabat. Anda diberi tanggungjwab yang akan dipersoalakan nanti. Adakah anda bertanya kepada anak buah anda tentang amalan mereka seperti solat, puasa, zakat? Adakah anda mengambil cakna perkara-perkara ini?
Selain itu juga, bayaklah kekeliruan yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Jika tidak, betapa teruknya kita semua. Sama lah juga demgan ibu bapa di rumah. tak ambil cakan perihal anak-anak. Jangan hanya kita sedap mendapat gaji yang lumayan, tetapi Allah murka pada kita hanya kerana kita tak arah anak buah kita mengerjakan solat.

Jangan anggap soal ini soal individu sahaja, sebab mereka di bawah kita, oleh itu sudah menjadi tangungjawab kitalah untuk menegurnya. Kebanyakan dari kita ni memang anggap perkara ini sebagai perkara remeh temeh sahaja. Alah...itu hak dia, kita peduli apa? Eh, bala dari Allah ni, bila nak turun, Dia tak kira sapa. Kena ingat tuh.

Juga saya ingin menegur kepada mereka-mereka yang mengambil pekerja untuk bekerja. Pilihlah perkerja yang tak meninggalkan solat disamping kelayakan yang ada padanya. Sebab kita semua akn dipertangungjwabkan jika kita sewenangnya mengambil pekerja yang tidak menunaikan solat.

Oleh itu, kepada ahli-ahli majlis, seketeraiat pemilihan pekerja baru. Seharusnya anda semua sedar akan hal ini. Jangan hanya memandang pada sijil sahaja. kena tengaok juga akhlak mereka, bertanyalah orang-orang di kamoungnya dahulu sebelum diambil bekerja. Tak rugi kita ambil oarng-orang yang akhlaknya tinggi unutk bekerja.

Saya cukup sedih dengan apa yang berlaku dewasa ini. Tok Guru Menteri Besar sahaja yang inginkan Islam dilaksanakan di seluruh Kelantan, tetapi staf-stafnya tidak mahu mengikut aspirasinya. Bekerja hanya nak cari makan, malah, bila ada pelaunag 'nggap' terus. Lebih malang lagi, lawan balik Tok Guru. Hu hu hu... Kakitangan awam di negri Kelantan ni, tak mahu ikut apa yang Tok Guru nak. Kenapa saya berkata demikian? Sebab ramai kakitangan yang bekerja masih lagi tidak menunaikan solat dan meringankan solat. Sedangkan solat itu tiang agama, jika tidak solat, maka runtuhlah tiang, runtuhlah agama. Bila kita runtuhkan agama? Manamungkin kita mengaku kita nakkan Islam? Sedangkan Islam itu agama. Fikirkanlah.

Jika kita meninggalkan arahan wajib dari Allah ini, maka kita akan mudah terjebak dengan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah. Seperti ponteng kerja, pecah amanah, datang lewat ke pejabat, dan sebagainya yang membantutkan perkembangan dan kemajuan pejabat. Masya Allah.

Justeru, sama-samalah perbetukan masalah ini. Laman Nurani mengutuk dan tidak menghormati langsung jika ada pekerja kerajaan yang tidak menunaikan solat. Wallahu'alam.


Wednesday, October 21, 2009

KATA- KATA 2

SAHABAT YANG LAMA SEPERTI EMAS,
DAN SAHABAT YANG BARU SEPERTI BERLIAN...
JIKA DAPAT SEBUTIR BERLIAN
JANGAN LUPAKAN EMAS YANG LAMA....



p/s: diterima daripada seorang rakan JAKSA yang memegang portfolio yang sama hanaya kolej yang berbeza...

...... terkesann....



Monday, October 19, 2009

Hukum Mengahwini Wanita Hamil

Salaam...
Email from : MR PRESIDENT

oleh ImamKhalid

Sesungguhnya, isu menikahkan seseorang yang terlanjur (mengandung) ini amat berat dan selalu dipraktikkan dalam masyarakat kita pada hari ini. Perhatikan soalan 1 – 5.

Perkahwinan seumpama ini hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak mengandung luar nikah, cepat cepat kahwinkan.

Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak akan hidup dalam zina sampai bila-bila… Nauzubillah!

Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya ingin kongsi bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.


Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.


Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada bayi yang dikandung itu.


Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.


Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah.


Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?
Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.


Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.


Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan segera dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.


Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?
Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.


Tolong jangan abaikan pesanan ini. Ini merupakan satu perkara yang serius jadi, fahami dan dalami betul-betul dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu.

Tambahan penulis: Isu ini telah dibincangkan bersama seorang ustaz dari pejabat agama daerah. Menurut beliau, jika mengikut mazhab syafie, hukumnya adalah harus, tidaklah haram sepertimana yang diamalkan dalam mazhab lain. Sejauh mana kebenarannya, wallahu a’lam…



Friday, October 16, 2009

Mengapa oh Mengapa?

Salaam perjuangan dan kasih sayang... =)

Email From Mr President:

Mengapa seseorang Yahudi dibolehkan menyimpan janggut untuk mengamalkan kepercayaannya......tetapi bila seorang Muslim berbuat demikian, dia dianggap ekstrim dan pengganas?
Mengapa seseorang rahib boleh meliputi keseluruhan tubuhnya kerana memperhambakan diri kepada Tuhannya......tetapi bila seseorang Muslimah melakukan begitu, dia ditekan?
Mengapa bila wanita barat menjadi surirumah, dia dihormati kerana dikatakan berkorban untuk keluarganya...tetapi bila wanita Islam berbuat begitu, mereka kata, "dia mesti dibebaskan!"
Mengapa mana-mana gadis boleh ke universiti dengan berpakaian mengikut kesukaannya kerana punyai hak dan kebebasan... ..tetapi bila seseorang wanita Muslim memakai hijab, dia tidak boleh menjejakkan kakinya ke universiti?
Mengapa bila seseorang kanak-kanak meminati sesuatu bidang, dia dikatakan punyai bakat......tetapi bila seseorang kanak-kanak meminati Islam, dia dikatakan tak berguna?
Mengapa bila seseorang Kristian atau Yahudi membunuh, agamanya tidak dikaitkan... tetapi baru sahaja seseorang Muslim didakwa melakukan jenayah, nama Islam turut diadili!
Mengapa bila seseorang berkorban diri untuk melihat orang lain hidup, dia amat disanjungi... ...tetapi bila seseorang warga Palestin melakukannya untuk menyelamatkan diri, keluarga, rumahtangga dan masjidnya, dia dikenali sebagai seorang pengganas?
Mengapa bila seseorang memandu kereta mewah dengan cara bahaya, keretanya tidak pernah dipertikaikan... ...tetapi bila seseorang Muslim melakukan kesalahan, orang kata ia adalah kerana agama Islamnya!
Mengapa kita terlalu percaya kepada akhbar......tetapi selalu persoalkan apa yang terkandung di dalam Al-Quranul Karim?


Thursday, October 15, 2009

masYie oh kak masYie

Salaam perjuangan dan kasih sayang…


“ Wowww… nama dia famous la…”

“ kenapa ni.. tetiba ja..(sengih)”

“ Tu nama ada terpampang kat bawah tu.. kat memo pasal kunci..”

“ Hmm… ya ka?” Allamakss…

Famous la housemate akak sorang ni…. Wanted!!! Hehehe..”

“Hmm.. tak dak maknanya kak..”

Ada laa tu.. Hari tu juai kad hotspot… Ni pulak kunci.. Kaya la masyi…”

“Hmm… Office kak.. saya jalankan tugas ja..”


….. Aku meletakkan beg galas kuliah ku di atas kerusi.. lalu masuk ke bilik… Then, kna p turun, sebab ada student nak jumpa.....



(panggilan)

“ Assalamu’alaikum.. kak masyi ka?”

“Ha. Ya. Siapa ni?”

“ Saya pelajar Tamhidi, saya tertinggal kunci kat bilik. Boleh tak saya nak pinjam kunci.”

“ Boleh. Tapi akak tengah kelassekarang. Nanti bila akak dah sampai kolej akak gtau. Hmm… satu ag, kna bayar tau dik… RM5…Ok?”

“Ok kak. Terima kasih kak masyi..”

“ Sama-sama..”




(SMS)

“Salam.. Kak, sy student tamhidi, sy nk beli kad hotspot. Ada tak?”

“ Ws.. Ada. Mai nah bilik akak..”

“ Bili akak kat mana?”

“ B2 8-1”

“ Ok kak, nanti sy datang ..”




(06-7992634)

“Hello.. masyitah.. awak ada kelas ke sekarang?”

“Baru habis satu kelas… Kenapa?”

“ Sekarang free tak..”

“Kenapa?”

“ Boleh tak datang office sekarang?”

“ Sekarang? Tak leh cik Dayah.. Sat g, saya ada kelas pulak..”

“ Kelas hari ni sampai pukul berapa?”

“Malam.”

“Tak pa la.. Esok pagi2 datang office jap ye..”

“ ok, insya Allah..”



( Menggelengkan kepala sendirian… Sambung membaca.. al maklum banyak test..)



(Adikku Bahiyah)

“Kak masyi… Rindu la.. lama tak jumpa..”

“ Rindu adik2 akak gak..”

“ Akak sihat?”

“ Hmm… Bersyukurlah apa yang ada..”( Selsema n batuk time tu)

“ Akak ni, akak dah jumpa doctor?”

“Hmmm… baru mesej doctor gigi ja.”(abang sendiri..Hehe)

“Ishh.. akak ni, main2 pulak,,”

“ insya Allah, beberapa hari nanti ok la… biasala tu…”

“Akak busy ka?”

“ kenapa?”

“ Akak nampak macam letih ja.. Akak dah makan?”

“ Hmmm..(sengih lagi)”

“ Akak kna jag kesihatan.. Kena makan tau.. Akak ni, wat saya risau ja..”

“ Janganlah risau.. Akak ok..”

“ Akak, Ada pape mesej saya tau..”

“Ok..”



Masuk ke kuliah..



Di pondok FEM (tengah wat latihan advanced accounting)

“Kak masyi..”

“Ya. Kenapa ni? Ada pape akak leh Bantu?”

“Akak,esok saya ada jamuan SISPA.. Esok gak ada meeting Sekreteriat.. Kak Putri, minta tolong sy jaga booth PRU sok..Saya keliru la kak…”

“ Hmm.. kehadiran ke jamuan tu ada markah tak?”

“ Oh.. saya tak pasti.. ok nanti saya tanya balik cikgu saya tu.”

Better p meeting kalau kehadiran untuk jamuan tu tak da markah..”

“ Ohh..ok.. Saya ty nanti.”

“ Busy nya adik akak sorang ni…”

“Akak, cam na akak seimbangkan study dan mende2 camni?”

“ Hmm… ikut priority.. Susun. Checklist.”

“Ok kak, terima kasih kak masyi.. Akak ada test yer? Ok Good Luck untuk kak masyi!”

“Terima kasih… K, study baik2..”

“Ok kak.. bye..”


(ni antara perbualan bersama adik junior satu course; Farha)


…………………………………………………………………………………………….............


Hmm… bukan nak cerita apa pun.. Cuma nak kongsi sahaja… Istifadah yang saya dapat; banyak bersabar… Sebab bukan mudah orang nak percaya kat kita.. Bukan mudah nak dapat ramai kenalan… Hehe…



" aku menulis ni kerna otak ku dah stuck.. Hehehe"


Aku juga sedar bahawa diri ini memang perlu kuat, sebab bukan kita sahaja yang tahu semua benda... Ia perlu dikongsi.. Agar manfaat itu dikongsi bersama.. Kita juga perlu memahami antara satu sama lain di antara sahabat2 kita tak kira la jauh ke dekat... Teringat kata2 seoarang sahabat; " usah kita sangka bahawa apa yang kita suka itu adalah baik bagi aturan Allah, TAPI usah pula kita sangka bahawa yang kita anggap buruk itu adalah buruk bagi kita, tetapi ia baik dari aturan ALLAH..."


** Semuanya ada hikmah...** Insya Allah..


Ya Allah... ampuni dosa-dosa sedar dan tak sedar ku...



Tuesday, October 6, 2009

Di Saat-saat aku kesedihan

Salaam...

Beberapa hari ini, aku terasa kesedihan dan kepiluan hati....
Hingga tak terungkap dengan kata-kata...
Hanya mampu tersedu sendirian...

Tapi, syukur....
Aku punya sahabat yang jauh...
Dia bagai dapat membaca hati ini...
Dia hantarkan kata-kata ini:

" Bahawa Ba'dus Solihin lalu pada sekumpulan orang.
Di situ ada Tabib.
Maka dia berkata; "Wahai Tukang mengubati jasad!
Apakah kau boleh mengubati hati?"
Tabib menjawab; "Boleh, katakan padaku apa penyakitnya?"
Lalu dia berkata; "Dosa telah membuat hati gelap hingga keras dan kering"
Lalu Tabib berkata;"Ubatnya adalah tadhourruk dan Istighfar di tengah malam
dan waktu petang, segera taat pada Allah danmendekatkan diri padaNya.
Itulah ubat hati dan pembalut segala cela.."


Sahabat ini juga mengingatkan aku dengan ayat al-Quran
Surah Fussilat; ayat 30

Ya Allah...
Ampuni dosa-dosa ku..
Kuatkanlah hati ku ini...


** Syukran kathir kepada sahabtku; Bashir, juga kepada adik Raihan dengan mesej ini:

" Ya Allah, jagalah saudaraku di kala penjagaanku tak sampai padanya,
sayangi dia kala rasa sayangku tak mampu merangkulnya dalam dakapan yang nyta,
perhatikan dia kala perhatianku tak terangkum dalam kata yang sahaja.
Kerana Engkau punya segala yang aku tak punya,
kerana ku ingin dia selau menjadi saudaraku,
di dunia dan harapnya bertemunya di Syurga..
Ameen..."