~::masyiemumtaz::~

masYie's

Wednesday, March 27, 2013

Oh My Anak

Assalamu'alaikum...
Allahu Akbar!!!

Hari ni, 2 orang anak penakan saya discharge warded sebab yang pertama tiroid kecil di tekak dan satu lagi appendics...

Alhamdulillah.. semua selamat dibedah...
Harap tiada kesan sampingan yang berlarutan...

Satu di hospital swasta dan satu lagi di hospital kerajaan...

Sorang lagi ja tak discharge warded ni.. Asyik appointment memanjang ....

Semoga anak2ku semua tabah menghadapi ujian ini...

BUTA POLITIK


“The worst illiterate is the political illiterate, he doesn’t hear, doesn’t speak, nor participates in the political events. He doesn’t know the cost of life, the price of the bean, of the fish, of the flour, of the rent, of the shoes and of the medicine, all depends on political decisions. The political illiterate is so stupid that he is proud and swells his chest saying that he hates politics. The imbecile doesn’t know that, from his political ignorance is born the prostitute, the abandoned child, and the worst thieves of all, the bad politician, corrupted and flunky of the national and multinational companies.

Tuesday, March 26, 2013

Demi Sebuah Impian

Bismillahir Rahmaanir Rahiim..
Assalamu'alaikum...

Allahumma Solli 'Ala Muhammad
Wa 'Ala Ali Muhammad
....

Demi Sebuah Impian
Langkah diteruskan
Ada duri yang melintang
Badai datang tanpa disapa
Hingga rebah ke bumi

Demi Sebuah Impian
Kanan kiri dilihat bersama
Atas bawah turut sama
Diri semakin kaku
Bisu, Kelu, kedu
Tanpa suara hati yang tekad
Yang bisa menepis segala halangan
Doa dan tawakkal terus kukuhkan

Demi Sebuah Impian
Peluang yang datang bertubi-tubi
Perlu ditapis berhati-hati
Kerna dikhuatiri akan makan diri
Maka punahlah impian yang dikejari

Demi Sebuah Impian
Doa, Usaha, Istiqamah Dan Tawakkal
Menjadi satu tuntutan
Agar Al Falah menjadi bekal.

Allahu Akbar!!!




Monday, March 25, 2013

Belum Waktunya Lagi

Bismillahir Rahmaanir Rahiim...
Assalamu'alaikum...
Allahumma Solli 'Ala Muhammad
Wa 'Ala Ali Muhammad...

Belum Waktunya Lagi

Hari itu sungguh gembira
Terukir senyuman di bibir
Di kala ada sisihan kaca mencucuk
Lalu sujud syukur dihamparkan

Saban hari kegembiraan bertambah
Adakala emosi bertukar selera
Marah, nangis, sedih, gembira
Tanpa sedar ada duri yang cuba mendalangi
Terus melangkah tanpa berwaspada
Membelakangi hukum agama

Semalam menjadi saksi hari ini
Duri itu begitu tajam bila disentuh
Hari ini terasa sakitnya atas tusukan duri itu
Esok tidak menjanjikan apa-apa
Yang belum pasti
Belum waktunya lagi
Untuk sebuah hakikat yang ingin direalisasi
Kerana semalam dan hari ni
Telah membelakangi Hukum Agama 

Allahu Akbar!
Sungguh! Kau Maha Mengetahui Hal Makhluknya
Terutama hamba yang kerdil
Tanpa Agama Manusia hina
Tanpa ilmu manusia alpa
Tanpa ukhuwah manusia sengsara

Belum waktunya lagi
Sebuah janji ditepati
Sebuah kasih sayang dimeterai
Sebuah cinta didambai
Sekeping rindu dirimbuni
Belum waktunya lagi

Wahai diri
Teruskan langkah
Terus Berjuang!






Tuesday, March 19, 2013

Perempuan Cina Banjar

Assalamu'alaikum..

Nak post apa yang terbuku di hati..
(*tahu  tak ramai baca blog ni..*)

Ya Allah...

Aku dipertemukan dengan seorang anak perempuan keturunan Cina + Banjar yang kurang ajar bagiku..

Pergghhh...
Perempuan tu mmg egois la
Langsung tak mahu menerima kesilapan diri
Asyik mengatakan aku ni tuduh dia ja
Padahal dia langsung x siasat apa yang berlaku
Dia hadap dan biarkan sahaja
Langsung tiada kata kemaafan dan terima kasih
Biadap kan?

Tapi serius ni
Hatiku memang terkejut sangat lah
Sebab keje bagus kot
Keje kat hospital
Keluarganya semua bangga
Cara pakaian ok
Tapi akhlak dengan manusia lain 
Sungguh kejam! Zalim! Biadap!

Malu lah aku sebagai seorang perempuan
Ye la, Sebab perempuan pun kejam macam tuh
Kurang ajar dan kurang adab langsung
Tak dak hati perut langsung

Akhirnya;
Tak pelah...
Perempuan Cina Banjar, 
Kau selamat kat dunia ni
Kat akhirat pasti akan diadili
Kau kejam terhadap kami dan sekeluarga

Satu ja aku nak ingatkan
"Sekalipun tiada hati, Biarlah berhati perut!!!"

Ok..
Kita jumpa di mahkamah akhirat ya.
ALLAH MAHA ADIL






Thursday, March 14, 2013

Tuh diaaa Aihh....

Assalamu'alaikum...

Bismillah..
Allahumma Solli 'Ala Muhammad.
Wa 'Ala Ali Muhammad

Dimulakan dengan;

"Guru Agama Bukan Jaminan Profession Masuk Syurga,
Dengan adanya Guru Pendidikan Islam maka ramai masuk Syurga.."

Ingat Syurga Tuh Bapak Kiter Yang Punya Ka???!!!

.....

Haaa.. Saja nak kongsi apa yang terbuku di hati ini...
Ramai kawan2 saya, tak kiralah sama ada sekolah rendah, sekolah menengah atau universiti yang bila habih belajaq ja, tak tau nak reja apa. Maka jadilah guru KAFA, J-QHAF dan berbagai lagi la caranya.. 

Ini sekadar pandangan peribadi sahaja ya. Tiada sangkut paut dengan sape2 pon. Nak hentam dan nak apa2 pon saya terima...

Pada hemat saya, kebanyakan mereka yang ambil jalan ini, kadangkala tidak menjaga adab dengan Allah, apatah lagi manusia.. Sebab apa saya kata sedemikian? Ini kerana, ada dalam kalangan mereka, mengajar tentang ISLAM & IMAN kepada anak didiknya. Tetapi di luar sekolah, mereka ini tidak menjaga adab dengan Allah dan manusia seperti dalam soal penutupan aurat. Saya memang cukup marah, bilamana ada dalam kalangan mereka ini tidak menutup aurat dengan sempurna di luar waktu mengajar atau persekolahan. *

Mereka perlu memberi tauladan yang baik kepada anak didik mereka. Barulah tidak tergolong dalam golongan yang difirmankan Allah dalam surah as Saff Ayat 3-4. Sebagai guru yang disayangi anak murid, mereka perlu lakukan apa yang dikatakan dan tidak berkata apa yang mereka tidak lakukan. Tunjukkanlah akhlak yang baik.

Wahai Orang yang beriman, jangan kamu katakan tentang apa yang kamu tidak kerjakan

Amat besar kebeciannya di sisi Allah kamu memperkatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan

Di era globalisasi dan teknologi ini, soal akhlak amatlah perlu diambil berat dan diberi penekanan. Ini kerana, semakin canggih teknologi dengan wujudnya segala bagai gadget2 yang canggih manggih, maka pendedahan tentang diri kita itu amatlah mudah diakses/dicapai. Maka jika ustaz dan ustazah perlulah menjaga adab-adab dari segi pendedahan identiti diri. Terutama Ustazah. Bab gambar. Perlu dijaga adab itu.Cara berpakaian. Cara berposing.

Sebagai guru Pendidikan Islam juga, usah dikejar dan berbangga dengan gelaran "ustaz" dan "ustazah" itu. Bawalah gelaran itu sebagai satu tanggungjawab dan bebanan yang perlu dipikul untuk menyebarkan syariatullah... Bukan dijadikan sebagai satu platform untuk kemuliaan. 



Maaf. Saya cukup rasa malu bila melihat kawan saya sendiri dengan title ustazah, tetapi tidak menutup aurat dengan sempurna.. Malu.. Risau. Kerana, bagaimana mungkin anak murid melihat seorang guru di dalam sekolah begitu ayu dan muslimah, tetapi di luar sekolah berbeza pula. Ini memberi kefahaman kepada anak murid itu bahawa tutup aurat secara sempurna itu hanya di dalam sekolah sahaja. Itu menjadi kerisauan saya!!!

Harapan saya, semoga guru pendidikan Islam mendalami apa yang diajar dan diperkatakan kepada anak didik sekalian...

Saya mohon seinfiniti kemaafan kepada mereka yang tersinggung dan terasa dengan tulisan saya ini....
MAAFKAN SAYA!!!


**AKU BUKAN USTAZAH MAHUPUN USTAJAH**

Sama-sama kita muhasabah diri ya!!!


Monday, March 11, 2013

3 Dosa Yang Allah Bayaq "Cash" Di Dunia

Assalamu'alaikum...

Allahumma Solli 'Ala Muhammad
Wa 'Ala Ali Muhammad

3 DOSA ALLAH BAYAQ "CASH" DI DUNIA

     1.  Menderhakai Ibu Bapa

Anak- anak yang tidak menghormati ibu bapa mereka, in shaa Allah mereka tidak akan bahagia di   dunia ini walau di kelilingi kekayaan harta. Tidur malamnya siapa tahu. Keresahan hatinya sentiasa siapa tahu. Mereka berlagak ketawa besar berdekah-dekah. Tanpa jiwa yang tenang dan tenteram. Anak-anak yang menderhakai ibu bapa mereka pasti akhirnya nanti akan sengsara dan kecundang lalu tersembam di bumi Allah.. Sebagai anak, jagalah hati ibu bapa kita selagi mereka ada di dunia ini. Teruskan berdoa dan sentiasa berdoa untuk kebahagiaan di dunia dan akhirat...

     2.  Menzalimi Orang Lain

Mereka yang berbuat zalim hati, fizikal dan mental seseorang lain, in shaa Allah suatu hari yang akan datang dia pasti akan hidup susah. Apatah lagi bila mana orang yang dizaliminya itu terasa sangat dizalimi oleh si zalim itu. Apa sahaja yang diungkapkan boleh jadi sebagai doa. SesungguhNYA Allah akan membuka hijab doa antara hambanya yang di zalimi itu dengan Rabb.. 

Orang yang menzalimi itu pasti akan terhina dan dihina oleh Allah kemudian hari nanti. Jika dia tidak memohon kemaafan kepada mereka yang dizalimi, pastinya Allah akan hukum mereka di akhirat nanti. Itulah sebabnya, si Zalim tidak akan bahagia di dunia lagi. Mereka akan menimpa musibah yang bertimpa-timpa selagi tiada kemaafan dipinta dan dipohon.

    3.   Memutuskan silatur Rahiim Sesama saudara Islam

"Tidak Sempurna Iman Seseorang Itu Selagi Mana Tidak Mengasihi Saudaranya Yang Lain Seperti Mana Dia Kasihi Dirinya Sendiri.."

Barangsiapa yang memutuskan persaudaraan antara silaturRahiim yang dibina kerana dendam dan kezaliman, in Shaa Allah Neraka baginya. 

Perlu difahami, memutuskan persaudraan ini bukan putus tunang atau cerai ya. Putus persaudaraan ini adalah mereka yang langsung tidak mengakui mereka kenal sesama sendiri dan tidak mahu langsung berhubung lagi kerana sesuatu dosa dan kesalahan yang pernah dibuat. Perlu juga diambil teliti, persaudaraan itu bukannya couple. Hubungan yang HAram. YAng Tiada batas-batas syariat. Itu perlu diambil perhatian...

SesungguhNYA kasih sayang sesama saudara Islam itu amatlah dituntut dan digalakkan.

..............................................

Semoga kita sentiasa menjaga hak orang lain.. In Shaa Allah, Allah akan menjaga hak kita.




Saturday, March 2, 2013

Bubar Parlimen

Assalamu'alaikum...

Dapat calling daripada my former boss..

"Masyitah... Bubar parlimen 29 February 2013.."

"Ceshh.. bos ni... Gempak kot.. Najib dah buburkan parlimen sudeyh.."

Hurrmm.. Bila la Najib nak umumkan bubarkan parlimen ni??? Dah tak sabaq dah nak mengundi.. Huarghhh....

Dah penat tunggu ni Tok Jib.... Waduhhhh...



SELAMAT MENGUNDI!!!!!!!

hahhahaha


Friday, March 1, 2013

Kata -Kata Hikmah!

Assalamu'alaikum..

Allahumma Solli 'Ala Muhammad
Wa 'Ala Ali Muhammad...

Alhamdulillah... Thumma  Alhamdulillah...
ALLAHU AKBAR!!!!

Kejujuran boleh diukur pada bagaimana kita 

melayan seseorang yang tidak boleh memberi 

sebarang manfaat atau mudarat untuk kita.... "



" Apabila kenyataan terlalu pedih untuk 

diluahkan, berdiam diri dan mendoakan 

adalah lebih baik demi memelihara 

persaudaraan.... "



Kadang-kadang, kita tak sedar 

hanya dgn SEPOTONG AYAT

mampu buat org TERLUKA 

SEPANJANG HAYAT

..
Maka, berhati-hatilah 


berkata..Gunakan HAK BERFIKIR 

sebelum HAK BERSUARA... "