~::masyiemumtaz::~

masYie's

Sunday, August 30, 2009

WE WILL NOT GO DOWN (Song for Gaza)


(Composed by Michael Heart)

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight


Thursday, August 27, 2009

KATA-KATA

"Biasakan yang betul...betulkan yang biasa... "
"sesaat tidak dapat merubah segalanya,,,"
" tapi berubahlah mulai dari sesaat ini"


Tuesday, August 25, 2009

...Cream Caramel...

Cream Caramel

Ada yg pggil puding gula hangus/puding karamel..tp dah terbase pgg cream caramel dr kecik..this one xpakai tepung...senang n cepat nak wat.


BAHAN-BAHAN

  • 4 biji telur
  • 1 1/2 cwn susu segar
  • 1/2 cwn gula
  • 1 1/2 penutup esen vanila


CARAMEL

  • 1/2 cwn gula
  • 1 tbs air


CARA-CARA

1. Masak gula didalam periuk sehingga keperangan. Masukkan air. Kacau hinga caramel larut. Tuang caramel kedalam bekas cukup untuk menutupi dasar.

2. Dalam bekas lain msukkan kesemua telur dan kacau perlahan tanpa mengangkat wisk/garfu. Jangan biarkan air bubble terbentuk. Ketepikan.

3. Masak susu dan gula didalam periuk dgn api perlahan. Kacau sehingga gula larut. Matikan api sebelum mendidih.

4. Tuang susu perlahan2 kedalam telur. Masukkan esen vanila dan kacau perlahan2.

5. Tapis campuran kedalam bekas berisi caramel td.

6. Kukus/bakar dgn water bath dgn suhu rendah selama 15-20 minit bergantung kpd size bekas.

7.Sejukkan sebelum dihidang. Sesuai dimakan dgn fresh strawberry

Saturday, August 22, 2009

Ancaman Plastik


www.iLuvislam.com
dihantar oleh : permata emas
editor : everjihad

Pada zaman sekarang, antara bahan yang paling banyak dan selalu digunakan oleh manusia dalam kehidupan seharian mereka adalah barang yang diperbuat daripada plastik. Lihat sendiri perkakas di dalam rumah, bermula daripada dapur, bilik air hinggalah ke kawasan ruang tamu dan halaman di luar rumah, hampir kebanyakannya dihasilkan daripada plastik kerana ia adalah bahan yang murah lagi mudah digunakan. Namun, di sebalik dua keistimewaan plastik itu, tersembunyi ancaman yang kita tidak ketahui. Contoh yang paling mudah, iaitu botol air mineral. Selain daripada ringan, senang dibawa ke mana-mana dan mudah digunakan dengan berulang kali, ianya juga akan menjimatkan wang para pengguna apatah lagi di kala kemelesetan ekonomi sekarang, jalan mudah untuk penjimatan adalah menggunakan botol ini berulang kali. Meskipun amalan mengelakkan pembaziran adalah perkara yang dituntut oleh Islam, tetapi adakah kita mengetahui akan kesan buruk seandainya kita suka menggunakan botol air mineral ini secara kerap untuk suatu tempoh masa yang lama? Hal ini adalah kerana botol air mineral diperbuat daripada Polyethylene Terephtalate atau lebih sinonim dengan singkatan PET. Bahan ini mempunyai beberapa kekurangan yang boleh memudharatkan kesihatan pengguna apabila digunakan dengan berulang kali, terutama sekali jika terdedah kepada suhu panas. Menurut sejarah, ia digunakan dalam industri pembuatan botol minuman secara meluas selepas dipatenkan pada tahun 1973.

Beberapa tahun kemudian, timbul isu bahawa bahan kandungan PET berupaya untuk larut resap ke dalam air mineral dan seterusnya mencemarkan air mineral itu sendiri. Semua bahan plastik di pasaran sekarang secara asasnya adalah berdasarkan petroleum. Dalam proses pembuatan botol air mineral misalnya, peringkat pertama melibatkan proses tindak balas kimia untuk menukarkan petroleum kepada bahan asas dengan menggunakan pemangkin seperti antimoni. Selanjutnya, peringkat kedua pula membabitkan bahan kimia seperti Dimetil Tereftalat (DMT) dan Etilena Glikol (EG) dengan penggunaan pemangkin tertentu. Kemudian, bahan campuran kimia lain seperti Di-2-ethyl-Hexyl-Adipote (DEHA) juga ditambah kepada bahan asas untuk menghasilkan botol mengikut reka bentuk yang dikehendaki.

Antimoni yang digunakan sebenarnya boleh menyebabkan penyakit barah dan sepatutnya tidak digunakan dalam proses membuat botol. Begitu juga dengan penggunaan DEHA yang dikatakan boleh larut resap dalam air, tetapi sehingga kini tiada fakta saintifik untuk menyokong dakwaan itu. Selain itu, dua faktor yang menyebabkan penggunaan botol plastik air mineral secara kerap kali yang membhaayakan kesihatan pengguna ialah perubahan sifat kimia akibat haba dan juga kesan penuaan. PET hanya tahan haba hingga 60 celsius dan jika lebih tinggi, botol tidak akan cair tetapi menjadi lembut. Walaubagaimanapun, apa yang membimbangkan ialah proses larut resap yang mungkin boleh berlaku. Namun, kenyataan ini juga tiada sokongan dengan bukti saintifik yang kukuh.

Sehubungan itu, kalau kita ingin menggunakan bekas botol air dengan berulang kali, elakkan daripada menggunakan botol plastik PET, sebaliknya gunakan botol plastik yang dihasilkan daripada polikarbonat yang lebih tahan haba, iaitu hingga 130 atau 140 celsius. Dari segi kesan penuaan pula, botol plastik terdedah kepada perubahan sifat apabila digunakan berulang kali seperti kemek dan pecah, di mana proses larut resap juga mungkin boleh berlaku dan hal ini memungkinkan terjadinya pembiakan bakteria. Pencemaran terhadap alam sekitar turut berlaku akibat daripada penggunaan plastik selain daripada menjejaskan kesihatan. Contohnya, satu kajian telah mendapati bahawa lebih kurang 100 bilion tan beg plastik telah mencemari lautan seluruh dunia dan meragut nyawa hidupan laut seperti penyu, burung-burung dan ikan paus.

Dianggarkan juga sejuta burung cedera dan mati setiap tahun kerana termakan dan terjerat beg plastik serta banyak penyu mati akibat termakan beg plastik yang terapung hanyut di permukaan laut yang menyerupai makanan asasi penyu, iaitu ubur-ubur. Plastik-plastik yang dibuang ini tidak akan hancur dalam masa yang singkat kerana jangka hayatnya sangat panjang hingga mencapai lebih kurang 10 abad untuk hancur atau terurai. Selain itu, plastik-plastik yang dibuang juga boleh menyekat pengaliran air sehingga boleh menyebabkan air parit dan sungai membanjiri kawasan berhampiran apabila hujan lebat. Disebabkan oleh faktor tempoh reput yang agak panjang, maka ia akan memenuhi sebahagian besar dari kawasan tapak pelupusan sampah. Lebih merisaukan lagi, plastik boleh mengeluarkan kompaun toksik dan berbahaya apabila ia reput. Sekiranya hal ini berlaku, pencemaran tanah, sungai dan sumber air di bawah permukaan tanah tidak mustahil akan terjadi.

Akibatnya, kualiti alam sekitar, kesihatan dan kesejahteraan masyarakat akan terjejas. Berikutan keburukan plastik terhadap kesihatan manusia dan persekitaran, beberapa negara telah mengambil langkah untuk mengelakkan pembungkusan dengan plastik secara berleluasa. Terdapat sebilangan negara telah menghentikannya melalui undang-undang penggunaan beg plastik di kedai dan pasar raya. Sebahagian negara lagi telah mengenakan bayaran ke atas sisa beg plastik. Maka dengan itu, tidak hairanlah jika tema bagi sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia pada tahun lepas ialah ‘Kick The Habit- Reduce The Use of Plastic Bags, Towards A Low Carbon Economy’ (Ubah Sikap! Kurangkan Penggunaan Beg Plastik Bagi Menjana Ekonomi Yang Berkarbon Rendah). Tujuan kempen ini diadakan adalah mengajak kita untuk mengubah sikap terhadap penggunaan plastik.

Di samping itu, sebagai pengguna, kita juga perlu mengetahui kebaikan-kebaikan dari segi alam sekitar daripada pengurangan penggunaan bahan-bahan daripada plastik khususnya beg plastik.

Antaranya:

1. Jumlah sisa buangan yang perlu dilupuskan akan berkurangan lantas mengurangkan penggunaan kawasan tanah bagi tujuan pelupusan seterusnya menipiskan risiko berlakunya pencemaran.

2. Penggunaan semula (kitar semula) pembungkus atau beg plastik akan menjimatkan penggunaan sumber tambahan bagi penghasilan beg plastik baru. Kajian oleh Agensi Perlindungan Persekitaran Amerika Syarikat yang dijalankan bersama Konsultan ICF, Konsultan Owen-Illinous dan Univesiti Florida pada September 2006 menunjukkan kitar semula satu tan plastik akan menjimatkan penggunaan tenaga sebanyak 51 hingga 56 juta Btu (satu Btu bersamaan dengan tenaga yang boleh dihasilkan oleh 8 gelen gasolin).

Oleh yang demikan, wajarlah bagi kita selaku pengguna menyambut baik dan menyokong penuh kempen mengurangkan penggunaan plastik dan beg plastik. Sebagai alternatifnya, menggunakan bahan lain selain daripada bahan tersebut adalah sangat-sangat digalakkan terutamanya dalam menyelamatkan alam ini daripada tercemar dan mengekalkan kesihatan kita sepanjang masa.

Justeru, hayatilah pesanan junjungan besar nabi kita, Muhammad saw dalam hadith baginda yang bermaksud:

“Rebutlah lima perkara sebelum lima perkara..mudamu sebelum tuamu, kayamu sebelum miskinmu, sihatmu sebelum sakitmu, lapangmu sebelum sempitmu dan hidupmu sebelum matimu”.

Ingatlah bahawa bumi ini dan kesihatan yang dikurniakan oleh Allah SWT adalah antara amanah yang perlu dijaga dan dipelihara oleh kita dengan sebaik-baiknya selama mana kita hidup di dalam alam yang bersifat sementara dan fana’ ini. Amatlah pedih azab yang bakal kita terima di akhirat kelak seandainya kita gagal dalam memikul tanggungjawab berkenaan.

Friday, August 21, 2009

AHLAN YA RAMADHAN....RAMADHAN KAREEM...

Salaam... Ayuh Sahabat... Kita pasak niat,
letakkan TEKAD...
RAMADHAN menjadi medan mengutip MUTIARA MAGHFIRAH dari ALLAH...
Sama mujahadah dalam meniti REDHA ALLAH...

Thursday, August 20, 2009

.... BluRr....

Salaam perjuangan dengan penuh kasih sayang buat semua...

Hari ini, mm sudah agak sihat dan kebah dari demam... Rasa sakit juga perut ini setelah seharian semalam ia tidak terisi dengan makanan dek kerana tiada feel untuk makan... Hmm.. tak tahu lah sejak dua minggu ni, mm akui memang makan tak menentu... Ada satu hari tu tak tahu dah mkn ke belum... Sedar-sedar bila nak tidoq, perut berbunyi dan terasa sakit... Lalu. mm tanye la pada roomate.." Eh, siang tadi aku makan ke tak yer?"... "Aikkss...Bleh lak camtu"...
"Aku lupa la...huhuhu.."
"Tak pa lah esok pagi ja la... tahan koit... Insya Allah.."

Hmm.. mm sempat balik sehari semalam ke kampung tercinta... ziarah abah n emak.. anak2 penakan yang dirindui dan disayangi...(Sorry.. achik balik jap jer... Raya nnt achik balik ag yer... huhu)kakak, adikss n abangss yg disayangi...(Maaf semua... dapat balik jumpa sat ja... nak wat cam na... doakan mas ek..)

Hari ini mm blurr dengan arahan.. Tak tau kenapa.. mm tak tahu nak wat apa bila dapat arahan buat memo bla..bla... Bolehnyer duk depan PC office tu wat benda lain... Then, try tengok comtoh memo, p tanyer lagi cam ne nak wat.. Sbb memang blurr...
Sampai pelik dibuatnya org lain melihat mm ni... Depa pun kata... P makan dulu sana...
Hmm... MAKAN???... mm rasa lain macam sket dengn tekak ni... Sbb fikir n teringat, marin dulu makan, then vomit... Arrgghh.. "aku nak makn apa lagi ni???"

Bila depa ajak p makan, mm duk diam... Then, depa pun ambil keputusan mintak tlg mm call retoran berdekatan kolej ni order mknn... (memang nak trick aku la ni...) Bila call, mm rasa susunan ayat mcm tak betul.. Astaghfirullahal'aziim..

Bila balik bilik... Baru terfikir...
"Kenapa aku jadi cam ni... Kenapa aku blurr semacam ni... Kenapa aku macam tak tahu apa yag dah aku wat ni... Kenapa aku macam tak pijak di bumi nyata ni..."

"Ya Allah... aku hambaMu yang lemah lagi hina... Kuatkanlah hati hambaMu ni, tabahkanlah hati dengan ujian yang Kau hantar untuk hambaMu ini... Aku mohon agar hamba ini sentiasa dibawah lembayung rahmat kasih sayang dam peliharaan serta penjagaan Mu, Ya Allah..."

<<<< SCOLIOSIS >>>>

Picture: Scoliosis

From: http://kidshealth.org/kid/health_problems/bone/scolio.html

What Is Scoliosis?

The word scoliosis (say: sko-lee-oh-sis) comes from a Greek word meaning crooked. If you have scoliosis, you're not alone. About 3 out of every 100 people have some form of scoliosis, though for many people it's not much of a problem. For a small number of people, the curve gets worse as they grow and they may need a brace or an operation to correct it.

Someone with scoliosis may have a back that curves like an "S" or a "C." It may or may not be noticeable to others. While small curves generally do not cause problems, larger curves can cause discomfort. The X-ray image to the right shows what scoliosis looks like.

No one knows what causes the most common type of scoliosis called idiopathicpa-thik) scoliosis. (Idiopathic is a fancy word for unknown cause.) Doctors do know that scoliosis can run in families. So if a parent, sister, or brother had scoliosis, you might have it, too. (say: ih-dee-uh-

Most types of scoliosis are more common in girls than boys, and girls with scoliosis are more likely to need treatment.

How Do Kids Find Out if They Have Scoliosis?

Sometimes scoliosis will be easily noticeable. A curved spine can cause someone's body to tilt to the left or right. Many kids with scoliosis have one shoulder blade that's higher than the other or an uneven waist with a tendency to lean to one side. These problems may be noticed when a kid is trying on new clothes. If one pant leg is shorter than the other, a kid might have scoliosis. It's also possible that the kid does not have scoliosis, but one leg may be slightly shorter than the other or the ribs may be uneven.

You might get examined for scoliosis at school or during a doctor visit. In the United States, about half of the states require public schools to test for scoliosis. It's an easy test called the forward-bending test, and it doesn't hurt at all. It involves bending over, with straight knees, and reaching your fingertips toward your feet or the floor. Then, a doctor or nurse will look at your back to see if your spine curves or if your ribs are uneven.

What if I Have It?

If a doctor says you have scoliosis, then the doctor and your parent can talk about whether treatment is necessary, and then talk to you about what happens next. If the doctor wants to get a better look, he or she may order X-rays of your spine. Sometimes the doctor will decide that the curve isn't serious enough to need treatment.

If you do need treatment, you'll go to a special doctor called an orthopedistpee-dist), or orthopedic surgeon, who knows a lot about bones and how to treat scoliosis. The orthopedist will probably start by figuring out how severe your spine's curve is. To do this, an orthopedist looks at X-rays and measures the spine's curve in degrees, like you measure angles in math class. (say: or-tho-

Someone who has a mild curve might just need regular checkups to make sure the curve isn't getting worse. Someone with a more severe curve may need to wear a brace or have an operation.

Treating Scoliosis With Braces

A brace will not permanently correct curves that are already there. A brace for scoliosis is meant to hold the spine in place so the curve doesn't get any worse. Some braces are made to be worn only at night and others are designed to be worn both day and night.

If you need a brace, your doctor can discuss which type would be best for you. Braces are meant to be used while the spine is still growing, especially when it grows very fast during the "adolescent growth spurt." Therefore, a kid with scoliosis will spend less time in the brace as he or she gets older and gets closer to adult size. After the spine finishes growing, braces are no longer necessary or effective.

Doctors try to make better braces for kids with scoliosis, so braces now are lighter, more comfortable, and easier to wear than they used to be. There are many different types of braces. Kids with scoliosis often wear a brace called a thoracolumbosacral orthosis (say: tho-ra-ko-lum-bo-say-krul or-thoh-sus), or TLSO for short. This kind of brace comes up under the arms and is more comfortable than the bigger braces.

Braces are usually named after the cities where they were invented and have names like the Boston brace, the Wilmington brace, the Providence brace, and the Charleston brace.

Treating Scoliosis With Surgery

Braces often do the job, but some kids who have severe scoliosis eventually need an operation. Someone who gets this operation will be given anesthesia, a kind of medicine that puts a person to sleep and prevents pain during the operation. During the operation, the orthopedic surgeon fuses the bones in the spine together so that they can no longer continue to curve. The surgeon also uses metal rods and screws to correct the curve and hold everything in line until the bones heal. The metal parts are placed deep under the spine muscles, and in most cases can't be felt and do not hurt. They are meant to be left in the back permanently.

The operation takes several hours, depending on how big the curve is and how many bones need to be fused. Normally, a kid who has this operation will be able to get out of bed the next day and start to walk, doesn't need to wear a cast or brace, and can usually go home in less than a week. The kid can usually go back to school about a month after surgery, then return to some activities in 3 or 4 months, and most normal activities after 6 to 12 months. But keep in mind that each patient's surgery and recovery might be different, depending on the type of surgery and the patient's age.

A metal rod in a kid's back? It may sound strange, but that rod does an important job while the bones are growing together — it corrects the curve and holds the spine in place during healing. The kid can still move to pet a dog, swim laps, or shoot hoops. After the bones fuse, the metal rod isn't needed anymore. But it's not hurting anything, so it isn't removed. To remove it would mean getting another operation. Before they used metal rods, a kid would have to wear a body cast for up to a year to keep the spine in place during the recovery period. No fun at all!

Over the years, the treatments have improved, so more and more kids with scoliosis live normal lives. Doctors don't know of any activities, including sports that can make scoliosis worse. But kids who need surgery for scoliosis should talk to their doctor about how to participate safely.

Scoliosis may throw you a curve, but with the right care, a kid can grow up healthy and feeling fine.

Wednesday, August 19, 2009

ALasAn oh aLaSaN...

Pabila kita tidak dapat menghadiri sesi kuliah,
kita pasti akan ditanya "KENAPA?"
Justeru kita pun berikan alasan
Bla.. Bla.. Bla..

Pabila kita melakukan sesuatu di luar kebiasaan,
Kita juga akan dipersoal "MENGAPA?"
Justeru kita memberi jawapan,
Mereka sesama mereka berkata;
" argghhh.. Alasan jer tu.."

Pabila kita dipaksa melakukan sesuatu,
Yang melanggar hukum Syariat,
Kita berasa bersalah pada AL-HAKEEM,
Sedang kita diuji oleh mereka,
Yang sengaja tidak mahu memahami Islam...
Kita bertegas untuk tidak mengikut segala arahan ntah apa2 mereka itu...
Mereka juga rancak memberikan cadangan alasan itu ini kepada kita...
Agar kita ikut sama seperti mereka...
Maka ikutlah kita kepada mereka,
Atas dasar alasan ntah apa-apa mereka itu...

Alasan oh alasan...
Kenapa begitu mudah kita membina alasan?
Kenapa begitu rakus kita mencari alasan??
Kenapa kita mudah lemas dengan alasan???

Hmm...
Oh hati manusia...
Sedarlah....
Akhirnya nanti...
Kita tiada alasan untuk AL-HAKEEM...
Semunya terbukti dengan hamparan yang luas...

Friday, August 14, 2009

Kenapa? Kenapa? & kenapa???

Aku tak faham kenapa,
Di Malaysia ni, jual rokok,
Dalam masa sama buat iklan "TAK NAK MEROKOK",
Peliknya, kat kotak rokok yg dijual tu,,..
Ada ganbar BAHAYA rokok...
Tapi dijual untuk umum...
Aku tak tau kenapa...

Bila nak masuk bulan Ramadhan sahaja....
Ada isu gula disorok...
macam dah jadi satu trend pula yerr..
Kenapa yerk???
Aku pun tak faham kenapa...

Aku tak faham... kenapaa???
Zaman lani banyak sangat fesyen tudung...
Dari tudung Wardina la..
tudung Waheeda la...
tudung Ikin la...
Dan sekarang tudung Aqso Madina ke apa..
Ntahh... Macam-macam...

Aku juga tertanya-tanya...
Mengapa pelajar yang belajar course Pendidikan Islam tu,,
Ada di kalangan mereka tidak "tarely" dengan apa yg dia belajar..
Jadi macam kejutan pulak kan...
Malah kadangkala lebih "melebih" pulak dari mereka yang belajar ilmu duniawi...
Aku tak tau la kenapa jadi beini...
Tiada zouqp..

Aku tak faham kenapa?
Ramai di kalangan kita semangat hangat-hangat tahi ayam..
Tahu kan???
Dulu masa hangat isu Palestine...
Kita duk ramai2 boikot baragan yg patut diboikot...
Tapi lani dah tak panas isu tu...
Hmmm... Hambat semua ja...
Astaghfirullah.....

Kenapa semakin hari semakin banyak kes2 jenayah???
Siapakah patut bertanggungjawab dengan isu nie?
Apakah puncanya???
Ibu bapa??? Guru???
Adakah sebab ketua yang tak berakhlak dijulang tinggi??
Hormat kah kita kepada ULAMA'?
atau ULLAAMAKK yg kita agungkan?
Tepuk dada tanya IMAN...

Pasai hati pula...
Kenapa kita nak jeles bila sahabat lebih sikit dari kita?
Bagai tak senang duduk kita dibuatnya..
Nak cari juga kesalahan, kekurangan, kelemahan...
Tak terima langsung pendapat sahabat itu..
Bagai nak tersungkur dah sahabat tu..
Kenapa kita tak ambil peluang itu untuk kesejahteraan semua..
Kenapa perlu begitu???
Aku tak faham dan tak tau kenapa???

Hmm... Di mana akhlak kita ini..
Di mana kesedaran kita kepad isu ummah..
Di mana semangat berkobar2 kita...
Di mana tindakan kita berdasar kata2 hebat kita...
Fikirkanlah....
Renungkanlah...

Wahai sahabat-sahabat sekalian...
Mari kita audit diri kita...
Muhasabah diri kita...
Ramadhan nak sampai...
Maka perbanyakkanlah amalan...
Cuba untuk istiqamah dalam setiap amalan...
Tak kira saat apa..minit apa...jam apa...
hari apa...minggu apa...bulan apa...


Salaam Kasih Sayang dan Perjuangan...

Friday, August 7, 2009

Bila dekat bulan puasa : Bekalan gula tak ada...


Dari Laman Nurani

Minggu lepas, hampir kesemua pasar raya di Kota Bharu Bandaraya Islam saya masuk untuk mencari gula. Tetapi semuanya hampa, semuanya tiada, sudah habis, stok tak sampai. Hmmm...macam-macam alasan lagi. Jika dibandingkan 2,3 minggu sebelumnya ataupun 2,3 bulan sebelumnya, bekalan gula memang mencukupi. Mengapa 2,3 minggu ni bekalan gula sudah tidak ada? Adakah kilang gula sudah ditutup? Ataupun sudah tiada lagi ladang-ladang tebu di Malaysia ni?

Jika kita selusuri masa. Peristiwa bekalan gula tiada di pasaran ini berlaku saban tahun. Ia berlaku dalam waktu yang sama iaitu bila hampir dengan Ramadhan, dengan musim-musim perayaan di negara ini. Ini kerana permintaan gula adalah tinggi pada waktu-waktu tersebut. Persoalannya, sekarang ni belum bulan puasa lagi, mengapa bekalan sudah tiada di pasaran?

Maka kerajaan pun adakan perjumpaan sekali lagi dengan pembekal, pengilang dan pemborong gula pada tahun ini. Seperti yang dilakukan pada tahun-tahun sudah. Adakah kerajaan tidak boleh pikir ke? Benda ni berlaku saban tahun? Bila musim-musim ni tamat, hmm...bekalan gula pun tak habis nak makan...berlambak lah di kedai-kedai runcit. Apa? Kita ni tak leh nak pikir ke?

Cubalah pihak berwajib amik tindakan yang konkrit sikit. Jangan jadi macam budak-budak. Tiap-tiap tahun bincang perkara yang sama. Bila harga dinaikkan, bekalan pun mencukupi. Apa ni??? Mana motto nak bela rakyat yang dilaung-laungkan???.

Berikut adalah entri dari Harakahdaily.

Pengguna dan peniaga mula bersungut bekalan gula sukar didapati di pasaran. Peniaga kedai kopi pula terpaksa bertanyakan kepada pelanggan peminat teh O atau kopi O sama ada mahu terus memesan minuman tersebut kerana mereka tidak ada gula.

Jika peminat teh O atau kopi O tetap dengan citarasanya maka mereka terpaksa meminum teh O atau kopi O kosong iaitu teh O atau kopi O yang tidak dimasukkan gula. Sudah tentu rasanya pahit tetapi bagi pengidap kencing manis ia mungkin memberi manafaat.

Bagaimanapun selera boleh diubah dengan memesan teh atau kopi yang dicampur susu tetapi ia akan menambah belanja bulanan minum di kedai kopi. Namun begitu hamburan seranah tetap keluar daripada mulut peminat teh O atau kopi O terhadap kegiatan sorok gula.

Gula menjadi pemanis minuman dan makanan yang paling murah berbanding susu atau bahan pemanis lain. Jika gula tiada di pasaran bermakna berlaku peningkatan perbelanjaan keluarga kerana terpaksa mengantikan bahan pemanis lain yang lebih mahal.

Sebenarnya rakyat sudah bosan dengan sikap kerajaan yang gagal menangani kegiatan sorok bekalan gula. Malah kejadian ini boleh dikatakan berlaku hampir setiap tahun.

Kegiatan sorok menjadi ugutan serta tekanan terbaik bagi pembekal gula terhadap kerajaan disamping terdapat unsur rasuah yang menambah lagi kejayaan perbuatan tersebut.

Malah setiap kali kegiatan sorok gula berlaku maka kerajaan terpaksa memanggil pemborong dan pembekal gula untuk bermesyuarat dan pada kebiasaannya daripada peristiwa dan sejarah lepas peniaga tersebut mendapat laba apa yang mereka mahu.

Akhirnya permintaan menaikkan harga gula diluluskan kerajaan. Budaya niaga seperti ini turut ditiru oleh pembekal tepung gandum malah pembekal beras juga turut mengambil kesempatan ketika beras berkurangan di pasaran.

Cara niaga seperti ini, akhirnya mendapat kejayaan kepada pembekal. Kerajaan tunduk kepada tekanan peniaga. Sebaliknya dalam soal lain kerajaan tetap keras kepala konon tidak akan tunduk dengan desakan pembangkang walaupun ia keputusan majoriti rakyat.

Umpamanya dalam isu bahasa Melayu dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerajaan dengan bongkak dan sombong mengatakan mereka tidak akan tunduk kepada tekanan walaupun rakyat keluar berdemontrasi di jalan raya.

Kenapa pemimpin Umno dan pemerintah Barisan Nasional (BN) tidak menunjukkan kesombongan dan kebongkokkan tersebut terhadap golongan pembekal yang menekan mereka melalui kegiatan sorok barangan keperluan harian?

Sepatutnya ketegasan kerajaan patut ditunjuk sama kepada peniaga tersebut supaya rakyat tidak menghadapi bebanan kesempitan hidup akibat kenaikan harga barang.

Sebaliknya itu tidak berlaku, kenapa? Apakah kerajaan BN diselubungi rasuah dengan golongan peniaga sehingga tidak berani menentang desakan tersebut?

Rakyat juga tahu Umno menggunakan banyak wang setiap kali pilihan raya umum dan kecil. Dari mana wang tersebut diperolehi atau mungkin daripada sumbangan konglomerat tersebut yang menguasai pasaran barangan keperluan harian.

Sekiranya unsur tersebut benar maka tidak hairan pemerintah BN akan tunduk kepada desakan menaikkan harga barangan keperluan harian.

Maka perbuatan menyorok barang seperti gula bukanlah menjadi kehairanan kerana ia ada unsur seolah kerajaan memberi lampu hijau dibelakang tabir.

Apabila barangan seperti gula tidak ada dipasaran maka sudah tentu kenaikan harga gula yang diluluskan oleh kerajaan boleh menjadi relevan kepada rakyat.

Rakyat akhirnya terpaksa menerima dengan alasan kononnya harga gula lebih mahal di negara jiran maka kegiatan penyeludupan gula berleluasa ke negara tersebut.

Kalau kerajaan boleh mengarahkan polis menggagalkan demontrasi ISA kenapa tidak ada kerahan bagi menggagalkan penyeludupan?

Apa yang nyata ialah kerajaan banyak beralasan demi menjaga kepentingan konglomerat daripada kepentingan rakyat. Umno tidak sedar ia telah menjadi mainan sorok-menyorok golongan tersebut.

Selagi Umno memerintah isu sorok gula tidak akan selesai. Lihatlah bagaimana kerajaan PAS Kedah dalam masa tidak sampai setahun berjaya menghapuskan pusat penyembelihan babi haram sejak 40 tahun lalu semasa pemerintahan Umno lagi.

Umno memerintah Kedah begitu lama tetapi gagal menyelesaikan masalah yang bertentangan dengan peraturan. Apakah pemerintahan Umno itu kerana ada unsur rasuah sehingga pusat penyembelihan itu boleh beroperasi begitu lama tanpa lesen?

Begitu juga masalah arak di Selangor walaupun pemerintahan Umno berjaya membuat peraturan mengharam jualan arak di kawasan majoriti orang Islam tetapi Umno gagal menguatkuasakannya.

Pemerintahan Umno Selangor tidak berjaya menghalang kedai daripada menjual arak. Sebaliknya dibawah kerajaan pakatan rakyat, Pihak Berkuasan Tempatan (PBT) berani bertindak berdasarkan peraturan yang ditetap mereka.

Oleh kerana tindakan rampasan arak oleh PBT di Shah Alam berdasarkan peraturan yang sedia ada maka PAS bersetuju. Walaupun PAS bukan majoriti dalam kerajaan Selangor tetapi tindakan tersebut telah memberi kejayaan kepada rakyat demi menjaga sosial masyarakat Islam.

Sebaliknya apa yang Umno boleh buat walaupun ada peraturan atau apakah Umno hanya takut kepada golongan peniaga lebih daripada rakyat? Atau apakah Umno banyak diselubungi bayangan rasuah sehingga tunduk kepada perasuah?

Quran did not Burn inside the burning Car


http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/367248768.jpg



السيارة من الخلف

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/360684337.jpg

السيارة من الجنب

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/355440240.jpg

داخل السيارة لاحظ الركام

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/566670615.jpg

صورة من داخل السيارة

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/666913581.jpg

صورة ثانية

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/564248885.jpg

صورة ثالثة

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/633776713.jpg

نجي للمهم

شاهد كتاب الله كيف لم يحترق سبحان الله

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/886221429.jpg

لاحظ جزء من الغلاف الذي أحترق فقط

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/515776800.jpg

سبحان الله العظيم

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/291073245.jpg

جلت قدرتك

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/833426436.jpg

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/874979602.jpg

لا اله إلا الله محمد رسول الله

http://www6.0zz0.com/2009/03/31/05/498411598.jpg

Thursday, August 6, 2009

H1N1 - Beberapa Amalan Untuk Menghindari Penularannya

Penulis : Abu Zahrah

Menurut laporan akhbar hari ini, kematian disebabkan oleh Selesema Babi atau Influenza H1N1 meningkat kepada 9 orang. Dan setakat ini dah banyak pusat-pusat pengajian dan latihan bahkan beberapa buah sekolah telah diberi cuti untuk mengelak dari penularan jangkitan H1N1. Pastinya ramai yang risau. Ambo pun risau jugakkkk …

Nak jadi ceritanya, kes pertama yang melibatkan kematian disebabkan oleh Influenza H1N1 ni berlaku ditempat zaujah ambo bekerja iaitu disebuah pusat perubatan swasta di Kg. Baru, Kuala Lumpur.


Ekoran dari itu zaujah ambo dikenakan rawatan antivirus dan kuarantin dirumah selama seminggu …. Dan kebetulan waktu tersebut ambo dan anak-anak ada yang kena selsema, batuk dan demam … Allahu Allah. Risau juga ambo yang nipis iman nih. Tambah lagi kawasan Gombak, especially Seri Gombak pulak di isyhtiharkan kawasan Denggi Yang Tidak Terkawal. Allahu Allah.

Namun begitu, alhamdulillah dengan berkat bertawassul dengan Ahlul Kisa’ yang telah lama ambo amalkan, semua ahli keluarga ambo dipeliharaNYA. Bacaan yang diwarisi dari leluhur ambo ni sudah lama ambo amalkan, sejak dari sekolah menengah lagi, dan terasa sekali keberkatannya. Bertawassul dengan Ahlul Kisa' bukannya amalan Syiah seperti tuduhan sesetengah orang tetapi adalah amalan sunni. Ustaz Abu Muhammad menulis di blognya Bahrus Shofa:



Antara ulama Sunni yang menyebut mengenai amalan tawassul dengan Ahlul Kisa` sebagai sarana mencegah wabak penyakit adalah al-Qadhi asy-Syaikh Yusuf bin Isma`il an-Nabhaani رحمه الله. Dalam karyanya "Sa`aadatud Daarain" halaman 627 beliau menyatakan bahawa amalan tersebut antara yang mujarrab untuk mencegah wabak.

Ini bacaannya:

لِيْ خَمْسَةٌ أُطْفِيْ بِهِمْ * حَرَّ الوَبَا وَالحَاطِمَةْ
المُصْطَفَى وَالمُرْتَضَى * وابْنَا هُمَا وَفَاطِمَةْ

Kujadikan lima orang sebagai wasilah kepada Yang Maha Kuasa; Untuk kupadamkan dengan keberkatan mereka; Akan kepanasan wabak dan kebinasaannya; Junjungan Nabi al-Musthafa; Baginda 'Ali al-Murthada; Dua anak mereka Imam Hasan dan Imam Husain saudaranya; Dan bonda mereka Siti Faathimah juga

Manakala di dalam buku Maulid Nabi صلى الله عليه وآله وسلم yang diterbitkan oleh PERIPENSIS Singapura, lafaznya sedikit beza. Pada halaman 39:

Doa Dielakkan Penyakit Berjangkit

لِيْ خَمْسَةٌ أُطْفِيْ بِهِا * حَرَّ الوَبَاءِ الحَاطِمَةْ
المُصْطَفَى وَالمُرْتَضَى * وابْنَا هُمَا مع فَاطِمَةْ

Ada lima bagiku, dengannya aku memadamkan kepanasan penyakit berjangkit. Mereka itu ialah Nabi Yang Terpilih, ‘Ali Yang Diredhoi, Faathimah, kedua anak mereka (Hasan dan Hussin)


Selain dari bertawassul dengan Ahlul Kisa ni, terdapat beberapa lagi amalan –amalan yang diamalkan oleh para alim ulama kita untuk mengelak dari wabak, bencana, musibah dan sebagainya. Maka ambo turunkan beberapa amalan yang sebahagiannya ambo kumpul tulisan Ustaz Abu Muhammad, shohib blog Bahrus Shofa, semoga pengunjung al-Fanshuri dapat mengambil faedahnya.


(1) - Membaca Sholawat. Antara sholawat yang boleh dibaca:

Sholawat Munjiyah - Mantan Mufti Sarawak, Allahyarham Datuk Haji Abdul Kadir Hasan juga menulis serba sedikit mengenai sholawat ini dalam fatwanya. Antara lain almarhum menyatakan:-
Doa atau sholawat "Allahumma sholli 'ala Sayyidina Muhammadin sholaatan tunjina ..... hingga akhir" adalah satu-satunya sholawat atau doa yang paling popular di kalangan para ulama, yang sering kita dengar dibaca dalam doa atau permulaan doa. Sholawat ini dinamakan Sholawat Munjiyyah, diambil daripada perkataan tunjina atau tunajjina yang maksudnya "dengan berkat sholawat ini kita bermohon kepada Allah supaya kita diselamatkan daripada segala kesusahan dan penyakit.".........


Sholawat Bagi Menolak Wabak Taun (Wabak Yang Menular) - Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani rahimahUllah menyebut dalam "Sa`aadatud Daarain" halaman 629 akan satu lagi faedah bagi menolak tha`un (wabak berjangkit/menular) dengan bersholawat dengan untaian sholawat seperti berikut:-


Ya Allah, kurniakanlah sholawat ke atas Junjungan Sayyidina Muhammad dan atas keluarga baginda; Sholawat yang Engkau tolakkan (hindarkan) daripada kami dengan keberkatannya akan segala serangan penyakit dan wabak penyakit. Wahai Tuhan yang urusanNya apabila Dia menghendaki sesuatu memadai Dia berfirman "Jadi" maka jadilah ia (tamsil bagi kehebatan dan kekuasaanNya yang mutlak).


Sholawat gubahan المغفورله al-Habib Hasan bin Ahmad BaHarun, pengasas pesantren Darul Lughah wad Da`wah, Bangil, Pasuruan, Jawa Timur. Isinya adalah sholawat dan permohonan kesejahteraan diri, ahli keluarga, harta benda dan kaum muslimin sekaliannya dari segala bala bencana, malapetaka, kemalangan, wabak penyakit, kezaliman dan sebagainya




Ya Allah Ya Tuhanku; Limpahkanlah sholawat ta'dhzimMu; Atas Junjungan Maulana Muhammad; Sebaik-baik makhluk ciptaanMu; Sholawat yang dengan keberkatannya; Engkau selamat sejahterakan kami; Juga ahli keluarga kami, anak-anak kami; Kaum kerabat kami, orang yang kami cintai; Guru-guru kami, murid-murid kami; Rakan taulan kami, jiran tetangga kami; Engkau selamat sejahterakan; Segala rumah kediaman kami, masjid kami; Ma'had kami, madrasah kami; Ladang kami, pejabat tempat kerja kami; Sekalian tempat kami dan segala harta-benda kami; Dari bahaya gempa bumi dan pergerakannya; Dari bahaya hujan, angin, petir dan sebagainya; Dari bahaya kereta, kapal terbang, kapal laut dan lain kenderaan; Dari bahaya wabak, bala bencana, malapetaka dan seumpamanya; Dari bahaya jin, manusia, haiwan, thoghut, syaitan dan tipuannya; Dari bahaya jatuh, binasa, terbakar, tenggelam dan segala musibah; Dari bala` pada urusan agama, dunia dan akhirat; Kabulkanlah Ya Ilahi; Demi jah tuah Junjungan Nabi Pilihan al-Musthofa Limpahkanlah juga sholawat; Ke atas ahli keluarga dan para sahabat baginda bersama-sama salam kesejahteraan yang sempurna


Mudah-mudahan dengan berkat jah Junjungan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم, Allah Ta’ala selamatkan kita sekalian dari segala wabak penyakit termasuklah H1N1 dan lain-lain bencana dunia dan akhirat.



(2) – Membaca surah Yaasin. Syaikh Ahmad bin ‘Abdul Karim al-Hasawi asy-Syajjar رحمه الله, murid al-Imam al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi al-Haddad رضي الله عنه dalam karangannya Tatsbitul Fuad yang menghimpun kalam nasihat dan wasiat gurunya itu menyebut bahawa mengenai surah Yaasin, al-Imam al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi bin Muhammad al-Haddad رضي الله عنه ada berpesan dengan katanya:-

Surah Yaasiin dan kalimah La ilaha illa Allah adalah penawar bagi segala sesuatu. Jika engkau payah untuk menghafal (i.e. membaca) surah tersebut dengan lengkap, maka bacalah sehingga ayat ke-9. Yaasiin adalah hati al-Quran, dan bagi orang beriman surah tersebut amat besar ertinya. Bahkan jika ada orang yang sakit, yang terpelosok, yang dipermalukan, yang jatuh, yang tertimpa musibah atau yang mengharapkan kasih sayang, maka kepadanya selalu dikatakan “Hendaklah engkau membaca Yaasiin untuk mendapat lindungan Ilahi.” Demikian besar dan pentingnya kedudukan Yaasiin bagi orang beriman, dan mereka sesungguhnya amat memuliakannya, bahkan hal ini berterusan sehinggalah sekarang.

(3) – Membaca zikir: بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم
Bagi yang biasa mengamalkan ratib al-Haddad atau ratib al-Atthas atau Wirdul Lathif maka zikir diatas sudah tercakupi di dalamnya. Untuk tahu akan kelebihannya, maka boleh rujuk kepada kitab mensyarahkan ratib al-Haddad dan ratib al-‘Atthas, disana nanti ada disyarahkan mengenai zikir diatas. Besar kelebihannya, insyaAllah bagi yang istiqamah membacanya 3x pagi dan petang akan terhindar dari bencana, wabak dan sebagainya. Dan kalau terjangkiti sekalipun, insyaAllah tidak memudharatkan melainkan kalau dah ajal. :)


(4) - Membaca Burdah. Syaikh Wan 'Ali Kutan رحمه الله dalam karya beliau "Majma' al-Qashaaid wal 'Awaaid" pada halaman 3-4 menukil akan kalam Syaikh 'Abdus Salam رحمه الله, syarih Qashidah Burdah, sebagai berikut:-
Barangsiapa membaca akan qashidah ini atas orang sakit atau ia baca sendiri disembuh akan dia Allah ta`ala selama belum hadir ajalnya atau dibaca akan dia atas kanak-kanak nescaya sentosa ia daripada kejahatan jin dan syaithan dan Ummush Shibyaan dan daripada segala penyakit pada badan. Dan tiada menanggung akan dia oleh orang musafir atau pada matabendanya melainkan dapat laba ia dan sentosa ia daripada kebinasaan safarnya. (Dan hasilnya) dibacakan dia pada ketika turun bala seperti wabak dan tha`un dan angin ribut pada perahu dan telah kami cuba akan dia maka kami dapat akan dia mujarrab."


Al-Fadhil Ustaz Fahmi Zamzam حفطه الله, antara ulama tanahair kita yang turut memperkatakan kemujaraban Qashidah Burdah sebagai penolak wabak dan penyakit. Beliau, moga Allah berikan kesihatan dan umur yang panjang kepadanya, dalam mukaddimahnya bagi terjemahan Qashidah Burdah menyatakan pada halaman 15-16 sebagai berikut:-

"..... maka terkenallah qasidah Burdah sebagai qasidah yang berkat. Di mana dengan berkat puji-pujian, salawat dan salam yang disebutkan dalam qasidah itu adalah diharapkan agar disembuhkan berbagai-bagai penyakit dan kelihatannya amalan ini sangat mujarab sekali dan menjadi satu tradisi dalam masyarakat Islam sejak dari masa hidup Imam al-Bushiri sampai hari ini. ....... Ini bukanlah bererti qasidah Burdah ini yang menyembuhkan penyakit, tetapi yang dimaksudkan ialah apabila disebut-sebutkan sifat dan ketinggian akhlak Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم maka bertambah-tambahlah rasa kecintaan kepada Baginda صلى الله عليه وآله وسلم dan dengan berkat Baginda صلى الله عليه وآله وسلم yang merupakan "ubat hati dan penawarnya, keafiatan badan dan kesembuhannya", maka insya-Allah akan disembuhkan segala macam penyakit."



Demikian, beberapa amalan yang dapat ambo kongsikan bersama. Beramallah kerana Allah semata-mata bukan kerana takut ke H1NI. H1N1 ada hikmahnya ... merupakan cemati yang menghalau kita kembali ke ALLAH. Kita yang jenis degil ni begitulah ... kalau tidak didatang peringatan, tidak dibalun dengan cemati ...kita akan alpa. Sungguh kita ini sering lalai dari mengingatiNYA, kita durhaka kepadaNYA, tengelam dalam kelazatan kehidupan dunia hingga lupa kepada kepadaNYA, kita mengerjakan ma'siat, kita remahkan hukum-hakamNYA. Maka dengan datangnya bencana atau wabak sebegini, akan membuatkan manusia teringat untukkembali kepadaNYA, bertaubat kepadaNYA, memohon perlindungan dariNYA dan sebagainya. Dalam 'bala' ada nikmatnya ......... Sekian dari ~ abu zahrah ~

**********************

Tambahan: Yang nie pulak langkah-langkah fizikal ......








Sumber : Al-Fanshuri

Wednesday, August 5, 2009

MEMIMPIN atau DIPIMPIN???

Sumber:
www.iluvislam.com
oleh: lutfihafifi
Editor: deynarashid

Setiap individu yang berfikiran waras dan matang haruslah sentiasa bersedia dan kehadapan dalam isu-isu memilih pimpinan ini, mengenal seseorang pemimpin melaui sikap, kecenderungan dan kekuatan pemimpin itu haruslah menjadi salah satu resepi bagaimana seseorang individu menilai bakal pemimpin yang mereka inginkan.

Tidak kira siapapun, kita diberi Allah S.W.T kelebihan masing-masing, samada kita diberikan kuasa selaku pemimpin, kita harus adil kepada diri sendiri dan orang dibawah kita, samada kita selaku orang yang dipimpin kita punya hak untuk menjadi rakyat yang matang dan profesional dalam menilai pemimpin kita.

Samada DIPIMPIN atau MEMIMPIN semuanya harus kembali kepada ALLAH S.W.T, yang lebih MAHA BERKUASA kepada hambaNYA.

Ramuan Memilih Pemimpin


Ada yang mengatakan kita harus memilih pimpinan yang benar-benar mengikut ciri-ciri Muslim sejati dan “Perfect”, ada pula yang berpendapat seseorang pimpinan itu haruslah bijak pandai dalam pelajaran dan ada pula yang berpendapat pemimpin itu dipilih kerana hubungannya dengan rakyat bawahan serta macam-macam lagi kaedah yang begitu subjektif untuk kita membenarkan ia sebati dan sempurna bila diadun.

Bersikap adil pada kehendak sosial haruslah difikirkan dengan lebih terbuka dikalangan kita. Menjadi “Juri” merupakan salah satu pilihan yang harus dipilih oleh kita sebelum menjadi “Hakim” terhadap pimpinan yang bakal dipilih.

Keadaan masyarakat, suasana sosial, kehendak sekeliling haruslah diambil kira dalam menilai siapakah pimpinan yang bakal menerajui sesebuah oraganisasi itu.

Silap Memilih, Hancur Bersilih

Silap menilai untuk memilih pemimpin yang terbaik seringkali menjadi kesalahan utama buat kita. Kesannya cukup-cukup terasa bila anda berada disisi pimpinan. Inilah kesilapan yang benar-benar membuatkan sesebuah organisasi itu hancur bersilih ganti, bila “warisan” ini dikekalkan dan diturunkan ia tidak mampu menjanjikan sesuatu perubahan, malah ia “menjanjikan” satu keadaan yang amat kucar-kacir.

Kerana simpati dan menjaga dasar-dasar persahabatan yang ikatannya yang dikatakan lebih dari saudara, kita sanggup menggadai kepentingan sosial yang jauh lebih utama untuk difikirkan dan dek kerana kemahsyurannya, kita kehilangan dan seolah-olah buta melihat manusia lain yang jauh lebih berbakat dan dek kerana secubit jasa yang kita pernah terima, kita tertutup minda untuk menilai pimpinan yang kita pilih dengan lebih mendalam.

Ianya jadi beban, beban yang berat bagi mereka yang merasai. Tidak dinafikan ianya cukup-cukup susah dan kritikal untuk dinilai, namun ianya satu yang subjektif untuk kita kaji serta huraikan dengan lebih terperinci siapakah pimpinan yang bakal kita pilih dan ianya bukan objektif untuk terus kita tentukan.

Itu kelebihan perkara yang subjektif. Tidak perlu tepuk dada tanya selera. “ketuk hati dan akal, selera itu pelbagai-bagai”.

"Walk The Talk"

Penghayatan pada bicaranya dan bertindak mengikut bicaranya kemudian merubah bermula dengan dirinya sendiri. Siapapun kita bila menjadi pemimpin, kaedah ini haruslah dijadikan sandaran yang terbaik dalam melaksanakan “kerja” yang diberi.

Kita haruslah berani untuk menjadi seorang yang mampu melaksanakan perubahan didalam organisasi yang diceburi. Bekerja di atas dasar “tradisi” membuatkan organisasi berada di tampuk yang lama. Statik dan susah berubah.

Berubah merupakan kunci yang cukup-cukup penting dalam sesebuah kepimpinan, ia juga merupakan salah satu perkara yang harus diambil kira oleh mereka yang dipimpin untuk merubah pimpinan yang benar-benar berjaya. Memilih pemimpin adalah kerana prinsip, falsafah dan nilai yang mereka perjuangkan untuk rakyat. Kuasa adalah amanah dan kuasa adalah tanggungjawab.

Sejarah Satu Pengajaran

Sejarah mendidik kita untuk jauh menilai sesebuah kepimpinan itu dengan lebih matang dan terbuka. Walaupun hanya diperingkat bawahan, namun nilai dan pengajaran dalam sejarah kepimpinan harus diambil kira dan dihayati.

Sejarah membuktikan keberjayaan sesuatu bangsa dan negara itu bukanlah hadir semata-semata kerana kemajuan dan kemodenan semata-mata, namun sikap moral dan sosial sesebuah bangsa yang dipimpin oleh pemimpin yang benar-benar berprinsip teguh yang menjadikan negara itu maju dan berjaya.

Apabila Saidina Abu Bakar Al-Sidiq dipilih menggantikan tampuk pemerintahan Rasulullah S.A.W, Saidina Abu Bakar berucap di tengah-tengah rakyatnya . “Saya telah diangkat menjadi ketua saudara sekalian walaupun saya bukanlah orang yang terbaik di antara saudara. Sekiranya saya berbuat baik, berikanlah pertolongan kepada saya, dan sekiranya saya melakukan kesalahan, betulkanlah kesalahanku itu. Ikutlah saya selagi saya menuruti perintah Allah dan Rasulnya, dan sekiranya saya mengingkari (perintah) Allah dan Rasulnya, saudara sekalian tidaklah patut taat kepadaku lagi.”


Konsepnya cukup cantik dan sempurna. Rendah diri dan berpegang pada prinsip membuatkan pemimpin itu disegani rakyat dan disayangi, dek kerana keluhuran budi yang pemimpin itu miliki, negara yang asalnya “ARANG HITAM” bisa bertukar menjadi “BERLIAN MEWAH”.

Kita selusuri pula sejarah pemerintah-pemerintah yang digulingkan rakyat, semuanya kerana apa? Semuanya kerana kesalahan yang pemimpin itu sendiri tidak mampu selindungkan, dinaikkan hanya kerana kerana nama serta dilantik hanya kerana kemahsyuran, bukan pada prinsip, idea dan perjuangan demi rakyat.

Betapa hinanya Ferdinand Marcos di Filipina yang digulingkan melalui “kuasa rakyat” kerana kesilapannya menjadi pemimpin, beliau “diratah” rakyatnya kerana membencikan beliau dan inilah juga caranya Presiden Suharto terpaksa meletakkan jawatannya setelah dipaksa oleh protes popular rakyat Indonesia begitu juga kisah maharaja Syah di Iran yang dijatuhkan takhtanya akibat revolusi rakyat Iran, semuanya kerana apa?

Tanpa prinsip dan kebijakan bersosial, siapapun boleh jatuh. Kini kita sudah jauh dihadapan, warga muda haruslah memandang jauh kehadapan. Kualiti pemikiran kita yang benar-benar matang merupakan ukuran asas untuk kita menentukan dunia masa akan datang. Segala terletak di tangan kita dan di AKAL FIKIRAN kita. Tiada manusia yang sempurna, namun tidak salah mempelajari kesempurnaan. Sekadar sumbangan fikrah untuk dihayati dan didengari.

Sunday, August 2, 2009


Noor Zalianah Insan
Exco BPI JAKSA KKCC


To Kak Zall...

** Semoga dimurahkan rezeki,
** Semoga dipermudahkan segala urusan,
** Semoga berjaya dalam semua lapangan dan peluang...


>>> From MasYie, Timbalan Pengerusi JAKSA KKCC <<<

SUNNAH ORANG BERJUANG



Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid membela taufiq..

Dipisah dia berkelana
Dibelenggu dia uzlah mula dibina
Namun jiwa tetap marak memburu cinta
Membara demi Allah dan Rasulnya

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang, resah silih berganti
Inilah sunnah..orang berjuang..

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa air mata
Siangnya bagaikan singa di rimba
Memerah keringat mencurah tenaga
Itulah sunnah..berjuang..ke jalan Allah..

Berjuang memang pahit..
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua jadi pilihan.
Dunia yang fana atau syurga..

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Tenang, resah silih berganti
Inilah sunnah orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Dihiris dosa air mata
Siangnya bagaikan singa di rimba
Memerah keringat mencurah tenaga

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerna kebenaran
Antara dua jadi pilihan.
Dunia yang fana atau syurga..

PEmuDa & DAKWAH

Sumber:
www.iluvislam.com
abudujanah89
editor:azzahra_solehah




Jika dilihat pada ‘product’ pemuda pemudi kita, sebenarnya boleh dibahagikan kepada beberapa kategori.

1. Golongan yang terus iltizam dengan kerja-kerja Dakwah & Tarbiyah.

2. Golongan yang sekadar hadir dalam aktiviti-aktiviti Dakwah & Tarbiyah.

3. Golongan yang tidak lagi ‘bersama kita’

4. Golongan yang melihat dan menilai kita lalu melihat terlalu banyak kelemahan yang ada pada kita lalu membentuk Toifah lain ( sisters/ liberal dsbg.) atau bergabung diri dengan Toifah lain.

Malangnya golongan pertama terlalu sedikit, mungkin segan kalau kita nak sebutkan tak sampai 10 peratus tetapi itulah hakikat yang terpaksa kita terima. Pemuda dan perubahan Sebenarnya penggerak Dakwah diperingkat awal pengutusan Rasulullah SAW kebanyakannya terdiri dari pemuda-pemuda contohnya: Saidina Ali, Mus,ab, Saidina ‘Uthman dan lain-lain.

Dakwah juga cepat diterima dan berkembang di Madinah dan hebat mendapat tentangan di Makkah juga kerana faktor pemudanya. Penduduk Makkah dikuasai oleh golongan tua yang sukar meninggalkan pegangan lama mereka. Manakala Madinah pula majoriti yang menguasainya adalah pemuda kesan dari peperangan antara puak Aus dan Khazraj yang berlangsung hampir 200 tahun yang telah mengorbankan ramai generasi tuanya dan meninggalkan pemuda-pemuda sebagai pewaris mereka.

Abdullah Nasih ‘Ulwan pernah menyebut:

“Di sebalik keagungan ilmu dan ketamadunan Islam, maka kita dapati generasi pemudalah yang dianggap telah memainkan peranan yang begitu hebat, hinggakan Keagungan Islam tercapai di tangan mereka. Niat mereka sungguh suci. Ketabahan hati mereka amat mengkagumkan sekali. Mereka tidak tertipu dengan kemewahan yang mereka perolehi di dunia ini. Mereka terus berusaha, bekerja dan berJihad untuk berdakwah ke jalan Allah, hatta tercapai segala hasrat dan cita-cita mereka yang suci murni itu...”

Dan beliau juga menyebut:

“Usaha dan Jihad pemuda-pemuda merupakan suatu tenaga yang paling berpotensi bagi mengatasi dan memecah sebarang masalah. Usaha ke arah Keagungan dan Kegemilangan akan terkabul di tangan-tangan pemuda-pemuda Islam, bukan di kalangan orang yang tidak bermaya lagi tidak berpotensi. Sebagaimana kita semua ketahui, bahawa angkatan pemuda adalah merupakan suatu tenaga yang utuh, teguh andainya mereka ini diasuh dan ditarbiyah dengan tarbiyah Islamiah, hingga jiwa-jiwa mereka ini penuh padu keimanan dengan Allah s.w.t. Berteraskan dengan keimanan yang tulin sahajalah kedudukan ummah ini dapat ditingkatkan sampai menjadi suatu ummah yang aman makmur.”

Pemuda dan kemudaannya. Berbalik kepada persoalan asas yang dibincangkan; kenapa begitu sedikit yang dapat terus istiqamah dengan kerja-kerja Dakwah & Tarbiyah. Persoalan ini mungkin terjawab dengan kita mengenali siapakah pemuda dan apakah pengisian yang sepatutnya berlaku pada tempoh umur ini.

Zaman muda ialah suatu zaman yang cukup bergejolak, agresiff, bertenaga, cita- cita yang tinggi, keazaman yang kental dan semangat yang membara. Inilah keadaan pemuda di setiap zaman. Namun yang berbeza mungkin persekitaran yang ada disekitar mereka.

Pemuda-pemuda kita hari ini tidak banyak terikat dengan tanggungjawab, membesar dalam kemewahan dan kesenangan hidup, segala yang dihajati dicapai dengan mudah. Mungkin inilah yang membezakan kita dengan pemuda-pemuda Kahfi, pemuda Madinah dan pemuda awwalun yang lain.