~::masyiemumtaz::~

masYie's

Monday, December 31, 2012

December Penuh Hikmah

Assalamu'alaikum

Hari Terakhir December...
Kuselongkar kisah dan apa yang dikisahkan kepada diri ini
Sepanjang December 2012
Untuk tatapan hati dan diri ini serta pembaca semua

Pertama: Kisah seorang kakak
      Kakak ini telah bernikah dengan seorang muslim yang datangnya dari Kemboja. Kakak ini bakal tinggal di negara tersebut pada awal tahun depan bersama suami tercinta dan seorang anak.[baru seorang]. Kakak ini aku kira ujiannya sangat hebat. Kisahnya juga boleh dijadikan iktibar buat diri aku.[macam ada kaintan je kan?]. Sebelum kakak ini nikah, dia telah mengenali lelaki yang bergelar suaminya sekarng ini melalui seorang seniornya. Senior ini tarbiyah nya lagi mantap.. Suaminya di kem tahanan tanpa pembelaan dan perbicaraan. Kakak ini hadapi mehnah untuk menuju alam pernikahan. Sehingga terpaksa putus. Dan sambung semula. lalu nikah. Cukup Syahdu. Ia sedikit sebanyak memberi aku kekuatan diri dan emosi bahawa "kalau dah jodoh, memang tak kan ke mana, in Shaa Allah..Aamiin"... Hatiku semakin kuat dan yakin...


Kedua: Kisah Seorang sahabat
       Seorang sahabat yang hebat dalam berfikir dan berkata-kata. Katanya simple tapi bermakna. Sahabat ini telah bernikah sebagai isteri kedua kepada seorang yang hebat. Suaminya hebat. Isteri pertama kepada suaminya juga mantap. Dua-dua satu akidah dan perjuangan. Sangat terkesan. Hanya mampu ungkap perkataan ini " 'AZHIIM!!!!!!!'.. Sangat kagum... Semoga syurga milik mereka.. Semoga diberkati Allah jalan yang pilih mereka itu.. Kekal ke syurga akhirnya...


Ketiga: Kisah seorang adik
       Adik yang tak pernah kenal dan jumpa... Bercerita kisah silamnya.. Hebat Allah uji dia. Sekarang dia sedang berusaha untuk berubah menjadi lebih baik. Didoakan semoga terus istiqamah dalam kebaikan.. Ceritanya itu menjadikan aku berfikir lebih matang. Setiap insan di dunia ini, ujiannya berbeza-beza. Semoga kita sentiasa diberi hidayah oleh ALLAH... Dan juga sentiasa mencari sinar HIDAYAH itu...


Maksudnya: (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan Kami! Janganlah Engaku memesongkang hati-hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu, sesungguhNya engkau jualah Yang Melimpah-limpah PemberianNYA..


Keempat: Kisah Kemalangan
          Kuda Putihku telah dilhentam dari belakang oleh sebuah kereta Ford... Allah uji... Semoga SABAR, TABAH & CEKAL sentiasa ada dalam hati dan diri ini...






Semoga Segala urusan ku di dunia ini dipermudahkan dan diredhai Allah.... Semoga tahun 2013 memberi sinar baru buat diriku yang layu...



Friday, December 28, 2012

SAHABAT...

Assalamualaikum warahmatullah..


Moga kalian terus dan terus dalam rahmat Allah...



“Sesungguhnya selemah-lemah ukhwah itu adalah berlapang dada, dan setinggi-tinggi ukhwah itu pula adalah ithar (melebihkan orang lain).”
Hari ni, titisan air melimpah ruah saat nota ni ditulis.. :')
Saya yakin ramai di kalangan kita yang mempunyai sahabat sendiri. Mungkin juga dalam ramai-ramai kawan itu kita mempunyai beberapa orang sahabat baik. Hakikat kehidupan ini kita perlukan teman untuk berbicara. Maka erti persahatan itu menjadi rahmat yang dicampakkan Allah untuk manusia. Ada sahabat yang sanggup berkorban apa sahaja utk sahabatnya...sanggup berlapar, sanggup berjaga malam, sanggup berulang alik ke hospital, dan sanggup bersusah payah demi sahabatnya....senang crita, sanggup buat apa2 shj.. ;)

Tapi.... Hakikat hidup bila berurusan sesama manusia pasti ada perselisihan. Masalah komunikasi adalah lazim dalam hubungan persahabatan. Dari sekecil perkara hinggalah besar kadang-kala masalah berlaku. Berkecil hati, merajuk, berdengki, berdendam dan sebagainya boleh menggugat ukhwah sesama muslim. 
Tapi jugak....masalah ni semua boleh diselesaikan dgn berlapang dada... Persoalannya sejauh mana kita perlu berlapang dada andai kita terasa hati dengan sahabat kita? Berlapang dada merupakan sekecil perkara yang boleh dilakukan kepada sahabat kita andai. Memaafkan merupakan perkara mulia yang wajar dilakukan andai kita berkecil hati atau terasa dengan sahabat kita. Andai ada perasaan marah, cubalah untuk memaafkan dan teruskan kembali persahatan itu. Mengukuhkan ukhwah adalah perkara yang dituntut dan meleraikannya sangat dilarang. Ya, saya akui. Berlapang dada dan berbaik sangka dengan sahabat itu tersangatlah sukar. Cakap memang senang. Hendak buat, sampai air mata darah boleh berlinang. :)

However, 
Berlapang dada ni susah bagi orang yang sukar untuk menerima, tapi mudah bagi sesiapa yang sentiasa berfikiran terbuka dan positif. Bagi orang yang hatinya tenang dan tak suka kusutkan fikiran, dia terima je. Mungkin sebab dia penyabar dan banyak meminta pertolongan dari Allah supaya diberikan hati yang cepat bertaubat dan sebagainya. Wallahualam. Tapi...menjadi lumrah dalam persahabatan, apabila makin dekat makin kuat kita diuji. Kalau terasa sakit hati atau tak suka dekat kawan kita cuba pergi ke suatu tempat yang sunyi dan tiada orang ke, muhasabah diri dengan berfikir kenapa kita tak suka atau meluat atau sakit hati dengan kawan kita tu. Cuba renung balik saat-saat manis kita dengan kawan kita, ingat balik segala kebaikan yang pernah dia buat kepada kita, fikir balik keburukan kita dekat kawan kita yang sebenarnya lebih banyak daripada keburukan dia yang kita nampak. :) 
So, ni ada beberapa tips utk berlapang dada, utk pengetahuan semua dan sedang cuba diamalkan utk diri sendiri.. :

1. Istighfar dan ingat Allah

Mudah bukan beristighfar ini? Tidak memerlukan tenaga seperti mengangkat 10 tan anak gajah. Istighfar dalam hati pun sudah cukup. Mahu berapa banyak dan berapa lama? Itu terpulang pada sebanyak mana anda boleh meredakan rasa tidak elok dalam hati anda itu. Bila sudah reda rasa sesak itu, anda akan rasa satu perasaan yang lapang lepas beristighfar. Beristighfar itu tanda kita ingat pada Allah juga bukan. Semua perkara datang daripada Allah. Semua perkara yang Allah beri, mesti ada hikmah. Rasa sesak itu Allah turunkan untuk lihat sebanyak mana kita mampu bersabar. Sejauh mana kita mampu berbaik sangka dengan sahabat kita.
Sejauh mana juga kita mampu berbaik sangka dengan Allah. Ingat, semua ini datang dari Allah dan kita pohon pada Allah juga untuk pinjamkan ketenangan.

Whatever burden u have in your heart, have faith in Him...and let it go.... Fuh!
2. Sila abaikan syaitan di sekeliling anda.

Oh, waktu emosi semua benda kita tolak ke tepi. Emosi jadi bara api. Api amarah dan dendam. Syaitan sentiasa mahu mengapi-apikan anda. Jika anda berjaya buruk sangka dengan sahabat anda dan sampai tahap terputus ukhwah, maka bertepuk tanganlah syaitan di sisi. Ingat, ini sebenarnya bukan perang antara kita dan sahabat, tetapi perang antara kita dengan syaitan dan bisikan jahat. Sejauh mana kita dapat menghindari bisikan jahat dan hasutan syaitan itu. Makin banyak anda dapat lawan syaitan itu, makin cerah peluang anda untuk menang dalam pertempuran ini. Akhir sekali syaitan akan mengeluarkan bendera putih, tanda menyerah kalah. Senyum.

3. Ingat perkara yang positif.

Kadang-kadang kerana kesalahan yang kecil, kita terus terputus ukhwah. tak pun, berfikir utk memutuskan ukhuwah..owh jahatnya! Habis semua keburukan sahabat kita gali. Kita terlupa yang sahabat ini pernah meminjamkan bahunya ketika kita menangis dahulu. Kita terlupa yang sahabat ini pernah lapar bersama-sama dengan kita dahulu. Di dalam memandang 1 keburukan pada seorang sahabat, kita tidak akan nampak 10 kebaikan dalam dirinya. Mengapa mahu membenci dirinya kerana 1 keburukan sedangkan dalam diri sahabat itu masih lagi berbaki 10 kebaikan. (Kalau pening, baca ulang2 bg paham).. Sahabat juga manusia biasa seperti mana kita. Manusia itu memang sentiasa tidak lepas dari melakukan dosa. Ingat perkara yang positif sahaja ok? Ingat perkara yang indah sahaja. :)

4. Beri ruang untuk diri sendiri dan sahabat.

Ruang yang ada, kita guna untuk muhasabah diri kita kembali. Mana tahu, Allah mahu tambah keimanan kita dengan cara sebegini. Siapa tahu, mungkin ada kebaikan yang menyusul selepas kita berselisih faham dengan sahabat itu. Menjauhkan diri bukan untuk memutuskan ukhwah. Tidak sama sekali. Ia satu cara untuk beri nafas pada diri sendiri. Ia satu cara untuk muhasabah diri semula. Ia satu cara untuk fikir di mana silap kita. Ia satu cara untuk melakukan 3 perkara di atas. Istighfar, abaikan syaitan dan positif. Lagi lama kita berhadapan dengan insan itu, lagi banyak syaitan mengapi-apikan kita..huh!

p/s : Cakap memang senang kot.... Kalau nak buat, sampai air mata darah bisa berlinang. Huhu...Tapi, belum cuba belum tahu kan?
Have a try! :)

"Takdir itu yang terindah" 

Rindu kamu semua sahabatku... :)



**copied & paste**

Thursday, December 27, 2012

Terus Kuat Melangkah

Assalamu'alaikum....

Air mata semalam belum kering 
Hari ini air mata itu jatuh lagi 

Oh Air mata 
Berhentilah 

Oh hati yang kuat 
Teruskan melangkah dan memijak duri-duri tajam itu 
Dengan keyakinan bahawa 
Allah sahaja tempat bergantung harap 

Teruskan Juang!
!! 

Tuesday, December 25, 2012

100penulis.com Perlukan Anda

100penulis.com mencari blogger-blogger yang berminat menyertai SEGMEN BLOGGER UNIK. Kalau rasa nak join dan menambah rakan/pembaca blog, jangan berlengah lagi. Cara-cara join pun simple ja. Klik sini untuk keterangan lanjut.

Saturday, December 22, 2012

Andai

Bismillahir Rahmaanirr Rahiim...

Assalamu'alaikum..

___________________________________

Andai ditakdirkan kau adalah pemilik tulang rusukku yang bengkok ini
Redhalah...
Bersyukurlah...

Andai aku ditakdirkan menjadi permaisuri hatimu
Istighfarlah...
Bersyukurlah...
Redhalah....


-----------------------

Allhumma Aamiinn...
In Shaa Allah..

Semoga dipermudah segala urusan dengan kehendak dan keizinan Allah...





Friday, December 21, 2012

Kerna Kau Seorang Doktor Perubatan, Dia...

Bismillahir Rahmaanir Rahiim..
Allahumma Solli 'Ala Muhammad.
Wa 'alaa Ali Muhammad

Assalamu'alaikum....

Salam Jumaat...

Hatiku bermadah lagi pagi ini di kala keseorangan di office.. 


Kerna kau Seorang Doktor Perubatan
Dia sanggup melakukan apa sahaja
Dia berbangga dengan kau bergelar DR
Dia terlalu sayang kepada kau 
Dia sangat prihatin kepada kau

Kerna kau Seorang Doktor Perubatan
Dia boleh mungkiri janji seseorang yang dicintainya
Demi menjaga hati kau yang bergelar Doktor Perubatan
Demi kasih sayang yang terbina sedari lahir lagi
Demi cintakan keluarga yang punya anak seorang yang bergelar Doktor Perubatan

Kerna kau Seorang Doktor Perubatan
Dia boleh mengungkap kata-kata nista dan kesat kepada orang lain
Dia boleh berbuat apa sahaja kehendak dia yang dirasakan baik dan perlu bagi diri dia
Dia boleh menghina manusia sesuka hati sahaja
Dia boleh memaki hamun manusia mengikut nafsu amarah dia sahaja
Dia boleh menghambur fitnah sesedap rasa

Kerna kau Seorang Doktor Perubatan
Dan dia seorang yang belajar di Institusi Pengajian Tinggi Yang ternama
Hanya hujah dia seorang sahaja yang BENAR
Hanya kata-kata nista dia sahaja yang layak diberikan kepadaku
Kerna aku hanya SEORANG KERANI YANG BEKERJA DI PEJABAT KECIK-KECIK SAHAJA
Tidak berada di Hospital Yang besar-besar dan megah
Mahupun di Sekolah-sekolah untuk menjadi guru atau pemimpin
Mahupun bergambar dengan orang-orang hebat amalnya

Kerna kau Seorang Doktor Perubatan
Dia sahaja yang layak diberikan perhatian
Dia sahaja yang layak dibenarkan kata-katanya walau tidak benar
Dia sahaja yang patut dihormati pandangannya
Dia sahaja yang layak membantah pandangan aku yang hina dina

Kerna kau Seorang Doktor Perubatan
Dia seorang pendidik

Sedang aku
Insan yang hanya bekerja sebagai kerani biasa-biasa saja
Tidak punya apa-apa
Hanya banyak berhutang budi dengan jasa manusia
Yang berhutang dengan Bank kerana kereta
Yang punya beradik yang ramai
Yang banyak menyusahkan keluarga dia dan kau Seorang Doktor Perubatan

Akhirnya....
Aku dengan rasa rendah diri dan hati
Memohon seinfiniti kemaafan dari kalian semua terutama dia pendidik dan kau SEORANG DOKTOR PERUBATAN
Kerna akulah manusia yang paling hina lagi dina dihadapan kalian
Kerna akulah insan yang keras kepala
Kerna akulah hamba yang tak berguna untuk kalian
Kerna akulah wanita yang biasa-biasa sahaja
Tidak kaya dan tidak pula bergaya seperti kalian
Kerna aku hanya belajar biasa-biasa sahaja di Institusi Pengajian Yang tak ternama seperti kalian semua.
MAAFKAN AKU....
MAAFKAN AKU....
MAAFKAN AKU....

Terima kasih tak terhingga kerana aku pernah singgah di hati-hati kalian semua....
TERIMA KASIH....
TERIMA KASIH.....
TERIMA KASIH....



**Aku yakin, Allah tidak akan menghisab manusia mengikut taraf pendidikan dan pekerjaan yang dia ada di dunia ini...**






Thursday, December 20, 2012

20.12.2012

Salaam Qobla Kalaam....
Assalamu'alaikum...

Allhumma Sollu 'ala Muhammad.
Wa 'ala Ali Muhammad.

20.12.2012

Tarikh ini keramat!.
Genap 2 tahun saya dalam kerjaya Accounting, auditing.
Termasuk intership... hehehe 

Tapi lagi setahun setengah lagi in Shaa Allah saya boleh apply untuk dapatkan menjadi ahli MIA. Cert akauntan. 

semoga dipermudah! in Shaa Allah Aamiinn..


Hari ni jugak..
Sahabat saya menikah.
Dengan seorang yang hebat.
'Azhiiim....'
Itu ja mampu diungkapkan..

Semoga segala urusanku dipermudah Allah...


Semoga hidupku sentiasa di bawah lembayung rahmat dan kasih sayang Allah..
Semoga REDHA ALLAH milik semua umat ISLAM...

**Teruskan langkah dengan penuh cekal, kuat dan tabah..**



Tuesday, December 18, 2012

17.12.2012

Assalamu'alaikum...

Bismillah..

TERUJI
Tetiba kat office black out... Apalagi chow awai la.

Then, kena masuk gas dalam badan... "Sedap" la jugak.... 
Tak maw dah la pasni...

TERSEDIH
Dapat surat saman AES.. 
Fuhhh!!!!
Menangis kot...
Ishhh...
Malulah sikit...

OK.. tak maw bayaq.. kita jumpa kat mahkamah ya... huhuhu


TERUJA
Si dia nak menikah..

Semoga dipermudah urusan..
Saya doakan akak bahagia........

In Shaa Allah.. Aamiin


Aku pun nak kahwin jugak la cam ni???
Si dia, jom  nikah!!!



TERHARU
Dapat SMS dari emak
"anakku, manalah letaknya sabun basuh yang dibeli dan kubis bunga... emak lupa nak ingatkan... Anak2.. Nasib2.."

Sebab semalam bersamaan ahad, beli sabun dan sayur kubis bunga itu untuk bawak balik ke KL.. Tapi terlupa... Hhuhuhu..

Emak.. I LOVE U SO MUCH!!!!!!!



** Sengaja nak coretkan kisah diri...Sebab blog adalah cinta hatiku... Siapa jatuh cinta dengan aku kerana blog ini, aku xtaw nak kata apa... Aku pun jatuh cinta lah jugak cam tu!**

hehehhe... Sengalnyerrrr.... Malulah sikit Masyitah Tairin!!!!!

.

Monday, December 17, 2012

Kata-Kata Yang Sangat HIKMAH...

Assalamu'alaikum...

Nak kongsikan kata-kata dari seorang sahabat yang hebat... Di kala pagiku diselebungi rasa sedih dan pilu...
Aku bangkit dengan kata-kata yang terungkap dia...

Semoga kekuatan, ketabahan dan kesabaran hati dan jiwa milik Saya!!!


"pertama: orang yang sabar, tidak mudah marah. jika dah marah, sabar dah hilang

kedua: jika marah, tapi tidak berbuat perkara keji / mungkar, tanda iman masih ada / kuat

ketiga: marah itu api panas, jika dah panas sangat akan membakar..

Manakala, orang yang kena marah, maafkan, dan muhasabah. marah dia, dan perbuatan dia sewaktu marah, itu dia dgn Tuhan, kita yang kena marah, urusan kita dgn Tuhan ialah, istighfar, memohon ampun, bermuhasabah dan memaafkan..."





Friday, December 14, 2012

Malu Lah Sikit Teman!

Assalamu'alaikum...

Teman
Malu lah sikit
Dah ludah jilat semula
Kotor kot

Teman
Malu itu IMAN
Mulut dah macam longkang
Fitnah sana sini
Tak malu ka?

Teman
Sedarlah...
Sekali kau tunjuk orang lain Vodoh, Vangang, Kepala Hotak, Bab1
4 kali sebenarnya terhadapmu

Teman
Bangkitlah....





Thursday, December 13, 2012

Aku Juga Wanita

Assalamu'alaikum...

Kamu
Aku juga wanita seperti kamu
Teganya hatimu
Meretak jiwa dan hati ini

Kamu
Tidakkah kamu sedar
Kata-kata mu itu
Membuatkan insan lain yang kamu sayang terluka
Kerna
Aku juga wanita seperti kamu

Kamu
Mampukah kamu hidup dengan fikiranmu yang bercelaru
Hipokrit...
Cemburu....
Dendam kesumat....
Mampukah?
Perlukah semua itu?

Kamu
Bangunlah dari lenamu yang panjang
Dengan igauanmu yang indah
Bangkitlah kamu!

Sedarlah wahai diri kamu!
Kamulah asbab terputusnya silaturrahim antara sahabat
Tak malu kah kamu dengan diri dan pakaianmu yang berlitup itu?
Sedarlah kamu...

Kamu
Usah biarkan dirimu menjadi peraih simpati manusia lain
Jadilah mawar merah yang sentiasa segar dan tajam durinya
Bangkitlah kamu..

Kamu
Ketahuilah, aku sayang kamu
Kerana aku juga wanita seperti kamu...


Pandan Indah,
5.42pm



Sudah Cukup Sudah....

Assalamu'alaikum...

Sudah cukup sudah lah... Nak fitnah manusia lain.... Jangan jumud sangat la...
Allah bagi otak untuk fikir.. Manusia sahaja yang ada akal... Pkiaq lah..

Tak abih2 nak fitnah...

Semoga Allah ampunkan dosa anda!


"Dosa Fitnah Itu Lebih Besar Dari Dosa Membunuh..."

Better bunuh sahaja manusia yang anda nak fitnah itu...

Malu la sikit....

Friday, December 7, 2012

07.12.2012

Assalamu'alaikum..

07.12.2007 [Jumaat]

Jam 1.40 pagi: Baru lelap. Tiba-tiba gegar rumahku, emak mengejutkan kami semua yang ada di rumah itu dengan kata-kata "rumah kak imah kena rompak.. Cepat jom tolong.. Bangun anak-anak.."

Saya dengan keadaan mamai, terkebil-kebil.. Kebingungan... Apa ni? Apa ni? Apa ni?

Lantas emak menyuruh hadi dan amin pergi ke rumah akak. Nanti emak abah menyusul. Saya diarahkan untuk menjaga rumah dan dua orang adik lelaki saya yang sedang lena..

......
Malam itu, saya agak sukar untuk lena seperti hari-hari lain.. Lalu saya menghantar SMS kepada sahabat saya, Akalili "wess... xleh tido la...tak tahu kenapa.. ko dah tido ka?"
SMS punyer SMS maka saya pun terlelap.. Saya kira dalam jam 1pagi juga..

........

Saya yang jugak agak ketakutan masa itu, celikkan mata, berpeluk tubuh dek kerana kesejukan. Menunggu berita dari tempat kejadian. Pastikan rumah saya dalam keadaan selamat. Melihat adik-adikku sedang lena, Maarof a.k.a arof dan Syukri a.k.a syuk @ adik...
Sambil call abg yang satu lagi, abg emoh.. dia dok sewa kat Klang... Dia agak sukar untuk dikejutkan... Saya call banyak kali.. sampai mungkin handset dia dah mati.. Saya tak boleh nak call...Saya dengan terketar-ketar. Sambil berdoa.. Semoga semua selamat. Sambil juga SMS dengan adikku Amin, dia updates. 
      "Kak, doakan abg man [suami kak imah]. Dia luka teruk."
      "Anak-anak tak pape. kak imah pon x pape.. Abg man je yang kena teruk. Jap lagi ambulans datang.."
      "Kak, abg man dah dibawa ambulans. Abah pengsan kejap tadi..."
      "Kak, jaga diri dan rumah elok2. Dapat call abg emoh x?"

Dan berakhir dengan satu panggilan ringkas..
"Kak, sabar ya.. tabahkan hati.. Abg man dah pergi selama-lamanya. Allah sayang dia..."

Handphone terjatuh dari genggaman... Air mata mengalir dengan laju.. Hiba... Sayu... Lalu terus saya kejutkan adik-adik saya... 

Terus tak henti-henti al-Fatihah... Menunggu abg ku yang seorang, Dr Halid Yang bekerja dan tinggal di Slim River. Subuh.. Abg sampai. Kami dan berpelukan... Sambil sebut.. Anak-anak itu amanah kita...

**Kakak saya seorang lagi, kak Khadijah dan sekeluarga berada di Jepun ketika itu. Suaminya sedang melanjutkan pengajian dalam Bidang perakaunan peringkat Ijazah Sarjana.**

......................

Hari ini, 07.12.2012 [Jumaat]

Genap 5 tahun abg man [Abdur Rahman Bin Rahmat] telah kembali menghadap Allah.

Meninggalkan seorang isteri dan lima orang cahaya mata..
Sekarang mereka dah besar..

1) Luqmaanul Hakeem ~ nak mauk 14 tahun
2) Qurratul 'Ain ~ nak masuk 13 tahun
3) Muhammad Zubair Adham ~ nak masuk 11 tahun
4) Umar Haziq ~ nak masuk 9 tahun
5) Putri Balqis ~ 9.10 hari tu cukup 5 tahun...

Anak-anakku... Semoga kamu semua kuat dan tabah. Jadilah anak-anak yang soleh dan solehah. Sayangilah ummi kamu... Hargailah dia... Hormatilah dia...

..........

Semoga abg aman di alam sana.
Semoga kita berjumpa di sana abg!

"Anak-anak itu amanah kami!"




Wednesday, December 5, 2012

Cinta Mencintai Itu....

Assalamu'alaikum...

CINTA MENCINTAI ITU.....

Mencintai berarti mengerti
Mencintai berarti memahami
Mencintai berarti menghargai
Mencintai berarti peduli
Mencintai berarti merasakan

Mencintai berarti menerima apa adanya
Mencintai berarti rela melepaskan kebahagiaan demi yang dicintai
Yang dicintai perbedaannya
Yang dicintai kelebihan dan kekurangannya
Mengharap rindunya
Mengharap senyumnya menyapa

Tapi…
Mencintai bukan menguasai
Mencintai tak harus mengubah diri
Cinta sejati
Tak pernah menghianati
Tak pernah takut kehilangan
Karna kehilangan baginya adalah merasakan kekuatan cinta yang sebenarnya
Mencintai karena Allah
Adalah cinta tertinggi
Semua arti cinta dapat diperolehnya
Menjadikan cinta sedemikian sempurna
Membuai waktu
Meredam jarak
Tak kenal masa


Hanya ada kesetiaan
Hanya ada kasih dan sayang
Menuntut pertanggungjawaban
Menuntut keberanian
Menuntut komitmen


Dan yang terpenting mencintai karna mengharapkan redhoNya dalam wadah yang telah dihalalkan oleh Allah. 





**Copied & Paste**









Wednesday, November 28, 2012

Sajak Dari Sahabat, UFO

Salaam Qobla Kalaam..
Assalamu'alaikum...


Tarbiyah 10 Muharam…

Naik kereta setengah jam..
Jalan kaki lebih sejam…
Sahabatku mukanya dah merah padam...
Menahan penat x jumpa bangunan….
Nak balik ke parking, dah x ingat jalan.... 
Langkah diterus walupun masing2 keletihan
Ana ketawa, tergelak2 sepanjang jalan...
Mengelakkan stress sambil mencari penyelesaian...

Kepala ligat nak putuskan 1 keputusan…
Akhirnya…
teksi diambil kononnya penamat pencarian
Rupa2nya uncle teksi pun kebingungan, x tahu jalan..
adoiyai, pak cik!
~hehe~
Very nice & sweet memory with cik Masyitah Tairin
nasib baik kita x sampai time…~kita tutup dengan tasbih kafarah dan surah Al-asr ~







Wednesday, October 31, 2012

Kisah Kuda Putihku


Bismillah...
Allahumma Solli 'Ala Saiyidina Muhammad...

Assalamu'alaikum....



Kali ini saya nak membongkar satu rahsia tentang "kuda putih" saya...
Supaya tiada lagi fitnah dan cakap-cakap belakang tentang "kuda putih" ini..

Maka tersuratlah kisah ini...

Saya menjalani practical sebagai Pelajar Perakaunan dari Universiti Sains Islam Malaysia di sebuah Audit Firm di Setapak, Kuala Lumpur. Saya menunggang motorsikal dari rumah sewa [di seksyen 2, Wangsamaju] ke setapak setiap hari. Kadangkala saya juga menunggang motorsikal tersebut  untuk pulang ke kampung. Untuk pengetahuan, saya perlu pulang ke kampung setiap hujung minggu.. [Sabtu dan Ahad].. Jika tidak menunggang motorsikal, saya pulang ke kampung dengan kenderaan awam; LRT dan Bas lompat-lompat..

Nak dijadikan cerita, pada suatu hujung minggu saya pulang ke kampung dengan menunggang motorsikal. Saya bertolak dari Kuala Lumpur pada pagi Sabtu, supaya petang Sabtu itu saya boleh ikut pengajian bersama emak saya di Surau.. Maka, pada keesokan harinya [AHAD], saya perlu pulang ke Kuala Lumpur semula.. Saya menunggang motorsikal seorang diri. Tanpa teman.. 

Petang itu, Emak Abah sangat teliti. Abah tolong check bab-bab motorsikal saya tuh. Angin ok. Brake ok. Signal ok. Emak pula teliti dengan menyediakan bekalan untuk "dinner" saya. Emak juga memakaikan saya baju hujan, sebab emak kata kalau hujan nanti tak payah la berhenti.. Jalan terus sahaja..

Dengan takdir Allah, petang itu hujan semasa perjalanan saya ke Kuala Lumpur dengan bermotorsikal. Hujan sangat lebat... Sehingga saya tersalah masuk exit nak ke arah Wangsamaju. Saya dah mula menggelabah. Sebab waktu itu saya masih baru di Kuala Lumpur. Saya masih tidak berapa mahir selok belok jalan di Kuala Lumpur. Sehinggalah saya terjumpa satu pondok berhenti untuk motorsikal. Di situ, semuanya lelaki. Saya memang terketar-ketar juga. Terketar-ketar kesejukan juga terketar-ketar ketakutan. Almaklum, sudahlah saya dah rasa sesat, perempuan sorang pulak tuh. Saya berhenti sehinggalah hujan reda. Seorang demi seorang meneruskan perjalanan. Saya yang kesejukan dan ketakutan masa tu, terus memikir tindakan. Masa tu ingat word ini.."MALU BERTANYA SESAT JALAN"..
Maka, ada seorang lelaki datang menghampiri saya sebelum dia meneruskan perjalanannya lalu berkata; "Dik, hati-hati. Jaga motor adik dan diri adik". Lantas saya menjawab, "Ya, Terima kasih. Tapi encik, saya sebenarnya tersesat ni.. Saya nak ke arah Wangsamaju. Boleh tunjuk jalan tak?".. Saya terpaksa bertanya tanpa kenal siapa Si Lelaki itu. Sebab saya terdesak sangat. Saya dah lost..

Akhirnya, Alhamdulillah, lelaki itu bersetuju untuk bantu saya menuju ke destinasi saya. Dengan perasaan takut, sejuk ada juga rasa lega. Sambil tawakkal kepada Allah.. Semoga lelaki ini tidak berbuat yang tidak baik terhadap saya. Bibir ini tidak lepas dari berzikir. [Sebab emak selalu pesan, dalam perjalanan tu banyakkan berzikir, tak kira la naik kereta, bas, LRT,motor atau apa sahaja..]

Ketika itu, waktu Maghrib telah pun masuk. Saya agak risau.. Ye la.. Emak selalu pesan, jangan lengah-lengahkan solat. Saya doa banyak-banyak semoga saya selamat sampai sebelum berakhirnya waktu solat Maghrib. Saya ikut sahaja lelaki itu di hadapan. Dia pun ada juga sesat dalam mencari destinasi saya.. Saya berdoa lagi.. Ya Allah mudahkan urusan kami.

Alhamdulillah!
Lelaki itu dapat memberi tunjuk jalan ke destinasi. Di persimpangan sempat saya berkata pada dia,"Encik, ok.. Saya dah tahu dah jalan rumah saya. Terima kasih ya..".. Lalu dia menjawab "Sama-sama. Hati-hati." Lalu dia pun membuat pusingan U di persimpangan itu.

Tepat jam 8.10 malam, Alhamdulillah! Saya selamat sampai dengan pakaian yang basah lencun. Nasi dan lauk yang panas sudah sejuk. Masuk sahaja rumah sewa, kawan-kawan serumah sewa terus menyambut. Terima Kasih! Dengan masa sedikit itu untuk mengejar waktu solat Maghrib semp[at saya buat panggil kepada Emak saya. 

"Emak, kite dah sampai. Hujan lebat sangat. Kite sesat. Ada orang laki tunjukkan jalan"
Emak terus letak telefon tanpa kata.

Saya bersiap untuk solat Maghrib....

Selepas mengaji, saya buat panggilan untuk Emak sekali lagi, sebab rasa tak sedap hati. Tetapi tidak berjawab. Selama 5 hari bekerja minggu itu, saya call Emak saya tidak berjawab. Saya kirim SMS, juga tiada balasan. Allah.. Saya rasa bersalah. Saya tak tentu hala.
Sehinggalah hari Jumaat malam Sabtu. Menerima SMS dari emak. Ringkas. 
"Esok balik kampung. Naik bas. Ada benda emak nak bincang."

Saya yang membaca SMS itu terpinga-pinga. Tetapi saya relpy SMS itu.." Baik emak. Ada apa ya??". Tanpa balasan.

.................................................
Maka, berjumpalah saya dengan Emak pada Sabtu itu. Sesampainya saya di rumah, emak terus peluk-peluk saya sambil menangis lalu berkata.. "Emak sayang etah.. Emak kesian etah.. Maafkan emak ya."
Saya menitis airmata keharuan.. Sambil bertanya," kenapa emak. kite ada buat salah ye? Minta maaf emak.."
"Tak.. Emak risau.. Bila etah call emak hari tu, kata dah sampai. Hujan lebat sangat. Sesat. Pastu ada orang laki tunjukkan jalan. Emak dah fikir bukan-bukan dah.."

Terdiam.

Maka wujudlah perbincangan ini.
"Emak nak belikan kereta. Kereta kecik je la mampu.. Tapi bulan-bulan etah bayar la. Emak bagi depositnya. Emak tak nak anak dara sorang emak ni susah lagi kat KL tuh. Emak tak sanggup."

Saya terkedu. Terharu. Membisu!

Saya fikir panjang. Saya tidak tahu nak bagi respons apa.
......................................................

Saya pulang ke KL dengan fikiran yang tak tentu hala. Fikiran saya; "Tak nak susahkan emak. Biar aku usaha sendiri. Adik-adikku ramai. Mereka perlukan perhatian.."

Sampailah satu masa, saya menerima satu SMS daripada abg saya, "Salam. Nak kereta apa? Abg bagi depositnya. Urusan pembelian nanti rujuk kat abg emoh. Abg emoh dah deal. Hang bagi je dokumen-dokumen yang depa nak nah.. apa2 text me ok."

##Abg emoh= abg aku yg masih bujang. Dia memang pandai tentang urusan kereta##

Pum pang pum pang... Uruskan tentang pembelian aset itu..

Alhamdulillah!
19.06.2011....
Kereta Myvi Putih telah didaftarkan dengan WVN_ _ _ _ atas nama Saya sebagi pemandu pertama dan abg saya sebagai pemandu kedua.

Maka bermulalah saya menanggung hutang dengan bank. 

Oleh itu, kuda putih saya itu adalah hak keluarga saya. Tiada siapa boleh menjadi pemandu pertama mahupun kedua.. Itu adalah amanah dan tanggungjawab saya..
Maafkan saya.

Begitulah kisah kuda putih saya..


Insya Allah ia akan menjadi satu bukti untuk mencari REDHA ALLAH....







Friday, October 12, 2012

Abah Kata


Bismillah...
Allahumma Solli 'Ala Muhammad,
Wa 'Ala Ali Sayyidina Muhammad..

Abah kata

Masa kecik-kecik dulu
Selalu abah pesan
Buatlah apapun asalkan ikut SYARIAT
Kalau belajar mengaji denagn Abah,
Pasti ditegurnya. Sampai nangis2..
Itu Biasa..

Abah jarang berkata-kata
Tapi abah tegas, tetap pendirian dan garang
Anak-anak semua rasa hormat.

Abah jarang memberikan anak2nya sesuatu berbentuk material,
Tetapi abah selalu raikan dengan makan bersama,
Kadang abah order kat kedai makan[biasanya SOTO dan SATAY]
Kadang abah sembelih ayam kampung,
Kadang abah beli lauk yang sedap-sedap,
Pastu makan sama-sama sekeluarga.

Abah suka pelihara kambing atau lembu.
Ada satu masa tu abah jual semua kambing dan lembu,
Pastu kerap Abah call aku,
Abah kata, Abah bosan la tak der bunyi-bunyi kambing ke lembu...
Abah nak beli lembu la...
Aku pun jawab;
"Abah, larat lagi ka? kan abah selalu ja tak sihat tu... "
Abah larat.
Fullstop!

Bila aku kian dewasa
Kerja di KL yang penuh pancaroba
Seorang diri
Tanpa ahli keluarga
Bila balik kampung ja
Misti abah pesan banyak-banyak
Dalam pelbagai perkara
Antaranya:
"Jangan tinggal jalan juang dan dakwah ini"
"Kalau jalan2 dengan kawan2 hati2.."
dan banyaks lagi...

Bila tahu nak ke mana sahaja,
Bila sampai di rumah
Pasti soalan yang sama akan diajukan kepadaku;
"Tadi tak sesat ka?"
Aku senyum-senyum..
Abah pon faham..
hehe...

Anak abah sorang ni kuat orangnya
Walau selalu ngadu dengan emak
Walau selalu nangis
Tapi abah yakin, anak abah tabah dan kuat orangnya.
Pujuk abah..

Abah selalu sangat pesan,
Bersyukurlah dengan apa yg ada...
Redha...
Sabar...
Ujian tu satu daripada seribu nikmat...

Abah,
Kite syg abah sangat-sangat..
Terima kasih abah..
Maafkan anakmu ini andai pernah terguris hatimu atas perilaku ku..
[macam abah blog aku kan?? hehehe]




Thursday, October 11, 2012

Emak Kata

Assalamu'alaikum...

Emak Kata....

Emak kata,
Anak emak ada ramai,
Sepuluh orang,
Macam ragam
Pelbagai rasa
Emak mampu telan semua
Boleh handle semua

Sebab emak yakin,
Allah ada bersama Emak.
Emak selalu doakan 
Yang terbaik untuk anak-anak emak

Emak kata,
Emak tak pernah rasa putus asa
Menyesal itu ada kadangkala
Tapi emak REDHA
Atas apa yang Allah bagi kat Emak
Melalui anak-anak

Tu pasal dulu,
Korang kecik-kecik emak garang
Emak tegas
Adakala emak diam membisu.

Emak nak ajar korang erti
"kesusahan hari ini membuahkan kesenangan hari mendatang"
Dengan perlunya SABAR dan REDHA.

Ujian hari ini,
Nak ajar anak-anak emak
Supaya SABAR & REDHA
Semua itu sunnatullah.
Kita kenalah pasrah dan doa kepada ALLAH
Tanpa ragu
Pasti Allah bantu..


**Emak saya seorang yang champion... Kalau jumpa kawan-kawan emak, misti mereka kata, "emak ko dulu budak pandai.. Tak pernah dapat nombor selain nombor SATU(1) kalau periksa" Aku bangga dengan emak.. Emak tak pernah cerita kat anak-anak dia. Sebab emak nak anak-anaknya berusaha dengan kakinya sendiri... Emak tak nak cerita sampailah anak-anak dan berjaya...**