~::masyiemumtaz::~

masYie's

Thursday, May 28, 2009

TaNgGungJaWab & AmaNaH





JAKSA KKCC 2008/2009








Pemimpin atau ketua

Penguatkuasa dan pelaksana

Hamba dan khalifah

Apa itu semua???

Hanya sekadar nama???

Tanpa perlu tindakan, layak kah?

Seringkali juga berlegar di minda

Tanggungjawab?

Banyak tuh…

Tanggungjawab sebagai hamba ALLAH,

Khalifah, anak, ibubapa,pelajar,

Pekerja, pemimpin dan sebagainya..

Amanah pula?

Uish.. berat tuh..

Satu taklifan, atau bebanan, atau juga tanggungan

Yang perlu digalas

Yang perlu dilaksanakan

Semua hambaNya pasti ada

Dalam dirinya

Dua benda ni..

Percaya atau tidak

Audit la diri kita sendiri


**Semoga segala tanggugjawab dan amanah yang setiap mukallaf ada, dapat dilaksanakan dengan sebaik yang mungkin..==

Insya Allah...


***Tramsformasi kepimpinan diri

Terharu...huhu

Salaam Mahabbah...
Huhuhu.. ana sungguh terharu pagi ni sebab terima mesej cam ni.."masyi, kak sayang mayi.. kak sayang masyi kerana Allah" Begitu ikhlas dan jujur sekali ana rasa kerana ana memang sangat terasa perasaan itu.. Masa ana baca mesej tuh, ana dalam keadaan mengantuk yang extreme sbb sedang duk edit kertas kerja yang ana nak hantar ke HEP... Terus segar bila baca mesej tuh.. Semangat kembali ada pada diri ana ni... Ana betul2 terharu sbb, kakak senior an
a tu begitu kuat "instict" nye pada diri ana sebab time ni ana memang mengharapkan seseorang untuk memberi semangat kepada ana agar bangkit... Alahamdulillah...=)
Tu la namanya UKHWAH..


***Kepada kak ba, syukran jazilan sebab memahami adikmu yang nakai ni.. Ikhlas dari diri ini, sungguh bertuahlah diri sebab dapat bertemu kak..hehe.. bukan ampu taw..=)
Semoga akak terus istiqamah dengan perjuangan dan jihad yang dibawa ni.. Insy
a Allah..
ok sekadar perkongsian.. =) ('',)







**Transformasi Pemantapan UKHWAH**

Sunday, May 24, 2009

Kata Hikmat


"Dengan mencetuskan pelbagai perilaku dalam hubungan kita dengan orang lain, kita berlaku adil atau tidak adil; dan dengan mencetuskan perilaku tatkala berhadapan dengan ancaman dan bahaya, kita dibiasakan dengan perasaan bimbang ataupun yakin, lalu kita menjadi semakin berani ataupun pengecut,... kerana apabila kita dibiasakan untuk berdiri teguh lalu menahan dan mengharung segala keburukan dan kepayahan, kita akan menjadi berani!; sesudah itulah kita kemudiannya mampu bertahan dan berhadapan dengan apa sahaja yang menghalang."

Saturday, May 23, 2009

Bertemu kemBali!!!

Assalamu'alaikum...
Alhamdulillah... Allahu Akbar!

23 Mei 2009
Hari ni merupakan pendaftaran kemasukan pelajar tamhidi 2009/2010...
So agak keletihan melayan ragam pelajar serta ibu ayah atau penjaga yang hadir bagi memeriahkan suasana...
Kepada pelajar2 tamhidi, TAHNIAH kerana telah terpilih untuk melanjutkan pelajaran di menara gading..
BERSYUKURlah maka beruntunglah anda daripada kawan2 anda yang tidak terpilih untuk melanjutkan pelajaran di menara gading..
Ini tidak bermakna kita sudah berjayam tetapi perjuangan kita belum selesai...

Akhir kata dari saya; "TRANSFORMASI DIRI MENBENTUK MOMENTUM BARU"
Wallahu a'alam...=)

Saturday, May 9, 2009

DuHai JIWA...

Wahai JIWA!!!,,,,

Bila lagi engkau hendak merasa berTUHAN
Atas dasar ilmu engkau percaya
Tapi jiwamu tidak merasa Tuhan ada
Justeru itulah ke mana engkau pergi
Takut dengan TUHAN tidak ada
padahal dia...........
Takutkanlah akan-NYA di mana saja berada
Apabila rasa berTUHAN tidak ada pada jiwamu
Sudah tentu rasa takut kepada TUHAN tidak ada
Rasa dilihat..
Rasa didengar...
Rasa diketahui...
Rasa dikuasai...
Pasti tidak merasa
Wahai jiwa!
Bila lagi engkau hendak merasakan ALLAH itu BESAR,
Agung dan patut diCINTAi?
Bila lagi engkau hendak khusyuk mengingati-NYA?
KeBESARan ALLAH terserlah,
Mengapa tidak merasa?
KeKUASAan ALLAH bukanlah nampak dilihat,
Mengapa tidak gerun?
NIKMATNYA berlaku setiap detik,
Tidak nampakkah agar berSYUKUR?
Bila lagi wahai jiwa engkau hendak memandang tembus?
Bila lagi? Bila lagi? Bila lagi???
MASA tidak menunggu kita!!!
Dia tetap berjalan terus....
**dari akhi Yusri

Thursday, May 7, 2009

meTaForA-NICE

Sekerat akar mampu kuhulur padamu
Di saat dikau terkapai dan kelemasan
Di arus hidup yang tinggal sejengkal cuma
Katamu kau tak bisa berenang ke sana

Engkaulah teman tanpa sangsi dan curiga
Setelah aku mendengar lirih ratapmu
Harumnya sekuntum melati di embunan pagi
Sewaktu kita melewati sebidang tanah perkebunan
Persahabatan

Tersasar aku di dalam mentafsir
Aksara jujur dan ketelusan yang terpamer di wajahmu
Terlalu naïf untuk ku fahami
Metafora puisi dusta dan personafikasi

Sukarnya untuk aku membuktikan
Kebenaran yang berpihak padaku
Kerna peluang langsung tiada padaku
Sedarlah aku erti senyuman
Ada dendam yang tidak pernah padam
Pada lirik matamu ada pedang tajam yang merejam
Ohh….

Terima kasih atas pengalaman itu
Mengajak aku kembali mengenal diri
Terpaksa lagi menyusuri jalan-jalan sepi
Masih bisakah kutemui sekuntum melati mewangi yang tidak berduri


** hmm.. tengah giler2 dengan lagu nih.. menarik..hehe.. =)

Tuesday, May 5, 2009

SaLaaM peRtemuan..=)


BismillahirRahmaanirRahiim..
Assalamu'alaikum....

Alhamdulillah..Allahu akbar...
Ana cuba bina blog sendiri..

tapi ana masih dalam pembikinan dan belajar juga...

sahabat2,rakan2,kawan harap dapat bantu ana,saya dan aku ni..


Syukran, terima kasih and thank you..=)

permuLAan perJaLanan..


salaam muhibbah untuk semua..


Sajer jer nak ingatkan kepada sahabat2, kawan2 dan rakan2 yang bercuti ni.. Maklumlah cuti panjang.. Untuk adik2 junior juga,, isi masa yang ada itu dengan ma'ruf..


k, selamat bercuti.. semoga cuti itu terisi dengan isi yang penuh berisi...


Kepada sahabat2, ikhwan wa akhwat yang dah abih study tu, semoga dapat meneruskan perjuangan.. Realisasikan lah apa yang selama ini terpendam di dada.. Carilah sabil yang betul2 HAQ..


Kepada adik2 junior, jangan duk tengok TV jer.. cari lah maklumat sebagai pelajar Universiti.. huhuhuhu..


Kepada diri ini, bayakkan bersabar.. Siapkan kertas kerja tuh... Kemaskini amalan tuh.. Try to be more positive..


hehe.. tu ja la...Insya Allah ana masuk entry pengisian...

yang ni sekadar celoteh yang ntah ape2 ntah..


*kalau rasa tak penting abaikan sahaja.. huhuhuu...