~::masyiemumtaz::~

masYie's

Wednesday, December 30, 2009

Gus Dur meninggal akibat pelbagai komplikasi


SUMBER: beritaharian online.

JAKARTA: Bekas Presiden Indonesia, Abdurrahman Wahid atau Gus Dur yang meninggal dunia jam 6.45 (waktu Indonesia Barat)dilaporkan akibat mengalami komplikasi angin ahmar, kencing manis dan jantung yang dihadapinya.

Laman berita Detik.com melaporkan, bekas Presiden keempat Indonesia itu meninggal dunia di Hospital Cipto Mangunkusumo (RSCM), di sini dan menerima rawatan sejak 26 Disember lalu.

"Dengan ini kami beritahukan bahawa Gus Dur telah meninggal dunia pada Rabu, 30 Disember jam 18.45 (6.45 petang)," kata Dr Jusuf Misbach, Pasukan Doktor Perubatan Preside di RSCM, Jakarta Pusat.

Jusuf berkata Gus Dur dirawat sejak 26 Disember lalu dan keadaannya menunjukkan stabil.

"Namun pada hari ini, jam 11.30 pagi, kondisinya kembali buruk dengan komplikasi penyakit angin ahmar, diabetes dan jantung dan jam 6.15 kondisinya ritikal.

"Tepat jam 18.45 (6.45 petang beliau meninggal," katanya.

Adik kandung Abdurrahman, KH Sholahudin Wahid kemudian turut mengesahkan Abdurrahman sudah meninggal dunia.

"Saya mendapat khabar beliau meninggal jam 6.45 petang," kata Gus Sholah




Tuesday, December 29, 2009

Ahh.. terharunyaa...


Ya Allah...
Saat aku bagai nak jatuh
Memimpin sebuah organisasi sementara
Aku kebuntuan idea
Aku rasa aku dah salah
Aku dah gagal

Saat itu...
Tiba-tiba...
Seorang kakak datang menuju ku..
"Dik, power3.."
"Ya Allah kak, sy tak tahu la cam na"
"Ok ja... Power5"
Lalu dia mengucup dahiku,
tanda kasihnya..

Aku sanagt terharu..
Lalu terjatuh permata berharga..
Membasahi bumi..

Kak power,
Terima kasih banyakss.
Semoga thabat dalam perjuangan...


Monday, December 28, 2009

Sem 6..


Salaam perjuangan untuk semua...

Apa khabar? iman dan jasad? moga dalam keadaan baik sentiasa...

Alhamdulillah, tanggal 28 december 2009, telah bermula sem baru bg saya. semester keenam..
Huh... Rasa macam tak percaya pulak..

Hari ini, kuliah telah berjalan. Al maklumlah, seperti biasa Fakulti sy ni, pensyarah2 nyer cukup bersemangat dan rajin untuk memulakan kuliahnya pada waktunya...

Hari ini, ada kuliah Advanced accounting II dan juga AIS; stand for Accounting Information System...
Advanced! Nama subjek pun advanced, mmg advanced ler..
Kami telah diberi satu assignment...

AIS pula, kami diberi satu artikel. Artikel itu, saya rasa agak menarik dan tertarik. Ia berkenaan FACEBOOK...
Zaman la, ramai yang menggunakan ruang FACEBOOK untuk berhubung.

Lecturer kami membuat perkaitan Facebook dengan Subjek AIS ini. Menurutnya, IT akan memberi kesan kepada kehidupan kita. Sama ada baik dan buruk. Semua orang mempunyai sumber masa yang sama; iaitu 24 jam sehari.
Maka dengan itu, kita perlu pandai mengurus masa kita dalam kehidupan seharian...

Ok lah... setakat tu ja celoteh saya...

Semoga semester ini, lebih baik dari semester sebelumnya..

Allahu Ta'ala A'alam..


" CHANGE"




Thursday, December 17, 2009

Salaam maal Hijrah 1431H


Salam Maal Hijrah
1431H
Semoga tahun ini lebih baik dari tahun lepas.

Transformasi ke arah al khoir.

Semoga bercambah idea dan fikiran
Sambil peningkatan dan istiqamah dalam amalan yang baik

Perjuangan masih jauh
Teruskan pengorbanan yang pahit getir itu
Kerna syurga itu manis..




"MAJU DAN LAJU UNTUK ISLAM"

CHANGE!!!


Sunday, December 13, 2009

:: Along ::


“Mak cik macam pernah jumpe ja la adik ni, kat mana yer?” Soalan ditujukan kepada along.

Along tersipu malu.

Mak Limah memandang dan merenung wajah along.. agar dapat kembali di mana ketemunya along ini..

“Yer la.. mak cik pernah jumpa.. sape nama adik ni?”

“Along”

“Along tinggal kat mana? Dulu sekolah kat mana? Ada saudara tak kat sini?”

Hmm.. byk betul soalannya..

Tak mampu dijawab oleh Along.

** Ni la along, ramai juga yang berkata cam tu bila p majlis atau events apa-apa ja la.. Sekalipun program… **

Rakan2nya agak jelous juga mendegarnya.

Nak tahu ceritanyer???

[bersambung]


p/s: watak yang diwujudkan tidak ada kaitan sama ada yang hidup atau mati.



Saturday, December 12, 2009

Input WEHDAH 1

Salaam kasih sayang...

Cabaran Dakwah Generasi Muda


Tuntutan DAKWAH:


1)Perintah ALLAH yang utama


Ia berdasarkan seruan dalam Firman Allah; Surah 16, An-Nahl : Ayat 125





Berdasarkan ayat tersebut, ia menunujukkan fiil amar pada awal ayat. Ini menunjukkan satu seruan yang fardhu kepada kita sebagai khalifah di bumi Allah ini.


2)Perkataan terbaik

Berdasar ayat di atas juga, dalam kita berdakwah, kita disarankan supaya menggunakan kata-kata yang baik sahaja. Sekalipun kita diperlekeh, itu hanya sebahagian mehnah dalam berdakwah. Kadang-kadang kata sinis juga perlu untuk menyedarkan mereka yang terus di alam mereka sendiri yang dikatakan betul itu.


3)Tugas para anbiya’

Setiap Nabi dan Rasul yang diutuskan oleh Allah adalah untuk berdakwah kepada kaumnya agar menuju kebenaran dan keadilan. Ini bermaksud, kita sebagai umat akhir zamn melalui utusan Nabi Muhammad S.A.W., perlulah meneruskan jalan dakwah ini agar umat sejagat dalam mengerti apa itu kebenaran yang sebenar-benar bukan kebenaran yang mereka fikirkan.


4)Cabaran-cabaran besar

Dalam jalan dakwah masa kini, terlalu banyak cabaran-cabaran yang kita boleh amibil semua itu sebagai peluang untuk kita tetap dalam jalan juang ini. Di antaranya dunia cyber dan teknologi. Segalanya di hujung jari. Sebagai daie muda, kita perlu terima hakikat denagn kewujudan dan perkembangan teknologi ini. Usah kita lalai dengan kemewahan ini, sebaliknya, kita perlu mengambil peluang sebagai salah satu medium untuk menyampaikan kebenaran dan keadilan. Tapi ini perlu diambil ihtimam dan diingat, jangan terlalu bergantung kepada teknologi.


5)Dinamika pendekatan dan pemikiran

Bila kita hendak menyampaikan sesuatu al khoir itu, kita juga perlu memikirkan pendekatan-pendekatan yang sesuai untuk maduu yang kita ingin dekati. Dan kita perlu dalami mereka. Berdakwah itu bermula dari hati. Ini bermakna, kita juga perlu bersihkan hati dan jiwa kita terlebih dahulu. Ini kerna, dakwah akan lebih berkesan bila ia databg dari hati yang murni. Bukan retorik semata. Mari sama-sam kita bangunkan jiwa-jiwa Islamika dalam kemodenan duniawi.


6)Matlamat dan manhaj yang tepat

Sebagai pendakwah muda, kita perlu ada matlamat yang benar dan jelas dengan manhaj yang tepat untuk menyampaikan al-khoir, kebenaran & keadilan untuk kesejahteraasn sejagat. Mari sama-sama kita fikir dan berkongsi info agar kita kita tidak dipersoal kembali di akhirat kelak.



** Disampaikan oleh: Dr. Mohd Farid Mohd Shahran, UIAM**



Thursday, December 10, 2009

Salaam kembali..

Salaam perjuangan dengan penuh kasih sayang....

Alhamdulillah... Akhirnya, saya kembali untuk update blog ini... huh.. Agak berhabuk juga...
Insya Allah... Akan muncul entri berkenaan sesuatu yang dialami sepanjang cuti semntara ini...

Kepada yang menunggu perkongsian WEHDAH, insya Allah, sy akan kongsikan..

Sabar ya...

Sedang berprogram juga ni...

Sekian dahulu...

Thursday, November 26, 2009

Salam Aidil Adhha...



Selamat Hari Raya Aidil Adhha...


Semoga bertambah keimanan kepada Allah dengan kehadiran eid ini..


**** sy balik kampung ****
**** Semoga cuti semester ini adalah satu yang manfaat buat diri dan orang lain..****
*** InsyaAllah ***

Wednesday, November 25, 2009

Selesai

Salaam perjuangan buat semua yang mengunjungi blog ini...

Alhamdulillah thumma al hamdulillah waLLAHu akbar!!!

Saya telah menghadiri dan mengikuti program WEHDAH. Banyak inputs diberi dan diterima. Ia juga merupakan satu cabaran buat diri saya dalam menyampaikan Islah dan DAKWAH. Dengan sidang Pleno yang menampilkan penyampai-penyampai yang mantap, Forum yang menampilkan Ahli-ahli Panel yang berkaliber, bengkel-bengkel bagi membincangkan satu resolusi yang akan diserahkan kepada KPT, 1 slot perkongsian aktiviti dakwah dari setiap institusi pengajian yang hadir dan akhirnya dengan satu WACANA KHAS yang menampilkan Bro Shah Kirit.

Dengan pengisian yang disajikan kepada peserta yang berbentuk sebegini, ia dapat membuka minda mata2 rantai perjuangan Rasulullah untuk lebih mencapahkan pemikiran dan sentiasa terbuka minda dan pemikiran untuk menyampaikan satu kalimat menegkkan Kalimah ALLAH..

Ia jug menjadi satu cabaran dan ujian bagi semua untuk melaksanakan dan mengaplikasikan apa yang telah disampaikan oleh otai-otai Daie ini..

Oleh itu, marilah sama kita mengorak langkah menuju ke arah maslahah ummat.
Untuk mencapai semua ini, kita perlu bersedia kengahadapi segala mehnah dan tribulasi dari konteks globalisasi amnya dan waqi'i institusi pengajian khususnya( yang pelbagai). Kita juga usah lupakan tanggungjawab kita kepada masyarakat luar...

" DAKWAH BERMULA DARI HATI " ===>> maka mari kita sucikan hati kita dahulu..

Allahu Ta'ala A'alam..



Sunday, November 22, 2009

WEHDAH '09

Salaam perjuangan dengan penuh kasih sayang dan kesetiaan...

Mulai pada 22- 25 November 2009, saya akan mengikuti program KONVENSYEN PENDAKWAH MUDA PERINGKAT KEBANGSAAN 2009 ( WEHDAH )...

Selamat berwehdah.... =)

Wednesday, November 18, 2009

<<< Rela & Biarlah >>>


Hari demi hari
Aku mencari beberapa point
Untuk menentukan keputusan aku
Patutkah aku bebegini?
Syadid sangatkah aku ni?
Mundur kah aku?
Atau bagaimana?

Point pertama dari emak:
"kita selalu mencari alasan
Agar kita dapat kecapi sesuatu itu
Walau ia nampak Syubhah.."
Persoalannya: Layak kah kita ni bina alasan??
Mendalam betul kata-kata emak ni..

Point kedua dari observation sendiri:
Boleh jadi ketagih..
Buang masa...
Agak banyak merapu sendirian...
Persoalnnya: Mampukah aku untuk menjaga ini semua???
Takut sungguh aku rasa..

Point ketiga dari seorang kakak:
"masYie, tak dak lagi kan?
Hmm.. tak yah la ada..
Better tak yah...
Jangan mudah terpengaruh"
Memberi satu kekuatan
Untuk aku thabatkan keputusan ini.

Point keempat dari satu artikel:
Aku tak ingat terbaca di mana,
Lebih kurang begini
" Ia adalah satu sumbangan kepada Israel
untuk menysiast pelanggan"nya".."
huh... bahaya!!!

Point kelima dari adik Ummu:
" Akak, tak elok la guna "benda" tuh..
Memberi sumbangan kepada Yahudi"
Sokongan untuk aku.
Syukur & Terima Kasih...

Akhirnya aku kuatkan hati
Agar terus bersama dengan keputusan itu
Ya Allah...
Aku redha dengan ketentusn Mu
Biarlah lah aku..
Rela ku terima kutukan
Asalkan aqidah terjaga
Amal terjaga..

Ya Allah...
Aku pohon pada Mu..
Lindungi aku dari segala rencam ragam duniawi..
Tabahkan hati aku...
Redha lah aku ya Allah..
Amiin ya Rabbal 'Alamiin..


Monday, November 16, 2009

Rindu....

Salaam perjuangan dan salam ukhwah fillah dengan penuh kasih sayang...


abah n emak


Ya Allah..
Astaghfirullah...

Aku sangat rindu mereka
Tersentap jiwa dan hati aku
Bila emak kata:
"wani dah balik, knp mas tak balik ya?"

Ya Allah..
Ampunilah dosaku..

Emak... Abah..
Tunggu ya..
mas balik sebelum raya..
Insya Allah.

Doakan mas berjaya...
Ada 3 paper lagi yang berbaki..
Doakan juga agar dipermudahkan segala urusan...

Emak.. Abah..
mas rindu...
Nanti kita cerita bila balik nanti..

Sayang emak...
Sayang abah...


** Terima kasin abah dan emak.... Kerana sangat memahami anakmu ini... Tika aku ada kerja yang perlu diselesaikan... Insya Allah.. aku akan menymbung perjuangan kalian..


Friday, November 13, 2009

Hukum Berjabat Tangan Antara Lelaki dan Perempuan Menurut Pandangan Ulama’



Assalamu'alaikum....
Email dari Mr President:

Bismillahirrahmanirrahim…

Berjabat tangan menjadi kebiasaan dalam perhubungan, termasuk diamalkan masyarakat bukan Islam. Ia bagi melahirkan rasa hormat antara satu sama lain, sekali gus merapatkan hubungan kedua-dua pihak.

Berjabat tangan juga menjadi simbol perdamaian selepas berlaku sesuatu perselisihan dan dalam sesuatu urusan.

Kebaikan daripada amalan zahir itu jelas terserlah, kerana mewujudkan persekitaran yang sihat, memupuk perpaduan, semangat kekitaan dan kebersamaan.

Tetapi dalam Islam sejauh mana amalan ini dibenarkan? Apakah ada batasnya dan dilarang berjabat tangan di antara lelaki dan wanita?

Sheikul Azhar, Dr Muhammad Sayyid Tantawi, dipetik berkata, beliau tidak pernah terbaca hadis atau kisah dalam sirah, Rasulullah pernah berjabat tangan dengan wanita yang bukan mahramnya.

“Rasulullah tidak pernah sama sekali berjabat tangan de ngan wanita bukan mahram dan inilah yang dipersetujui oleh kebanyakan ulama fiqah.

“Namun, masih ada pendapat yang mengatakan (membolehkan) jika berjabat tangan itu tidak berlandaskan niat yang jahat iaitu semata-mata berjabat tangan dengan hujung jari sahaja secara ikhlas,” katanya.

Beliau sendiri apabila pulang ke kampung halaman, sepupunya yang perempuan di mana sesetengahnya sudah lanjut usia datang menghulur tangan mereka untuk bersalam.

“Kami di kampung-kampung di Mesir, apabila kaum wanita ingin berjabat tangan dengan lelaki, maka mereka melakukannya dengan berlapikkan hujung kain kelubung atau mengalaskan tangan dengan sesuatu.

“Bagaimanapun, saya lebih cenderung kepada pendapat tidak (boleh) berjabat tangan antara lelaki dan wanita yang bukan mahramnya kerana tidak ada nas Rasulullah pernah melakukannya,” katanya.

Ketua Mahjlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah, Sheikh Yusuf al-Qaradawi, berkata berjabat tangan di antara lelaki dan perempuan bukan mahram menjadi isu rumit.

Jadi, menurutnya, untuk mendapatkan keputusan mengikut perspektif Islam, ia memerlukan usaha dari segi psikologi, intelektual dan saintifik.

“Jadi, mufti perlu membuang tekanan yang mempengaruhinya dan adat diwarisi, kecuali ia berdasarkan nas dari al-Quran atau sunnah.

“Sebelum mengupas isu ini, saya suka mengenepikan dua perkara yang saya tahu wujud persetujuan di kalangan pakar undang-undang Muslim,” katanya.

Pertama, dilarang berjabat tangan dengan wanita jika khuatir menimbulkan keinginan seksual atau keseronokan atau jika bimbang berlaku godaan.

Kedua, pengecualian dalam berjabat tangan dengan perempuan tua, atas alasan tiada kebimbangan menimbulkan gelora nafsu.

Perkara yang sama diamalkan kepada budak perempuan kerana tiada kekhuatiran akan membangkitkan nafsu atau godaan. Sama juga jika seseorang itu adalah lelaki yang sudah tua.

Ini berdasarkan apa yang diceritakan daripada Abu Bakar as-Sidiq, bahawa beliau berjabat dengan perempuan tua.

Juga dilaporkan, bahawa Abdullah ibnu az-Zubair mengupah wanita tua untuk merawatnya ketika beliau sakit dan wanita itu pura-pura tidak melihat dan membuang kutu daripada kepalanya.

Malah, ini juga berasaskan apa yang dijelaskan dalam al-Quran membabitkan wanita tua yang mandul, diberikan pengecualian.

Allah berfirman, maksudnya:

“Dan mana-mana perempuan tua yang telah putus kedatangan haid, yang tidak mempunyai harapan berkahwin lagi maka tidak ada salahnya mereka menanggalkan pakaian luarnya, dengan tidak bertujuan mendedahkan perhiasan mereka, dalam pada itu menjaga kehormatan lebih baik bagi mereka, dan ingatlah Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (an-Nuur:60)
Justeru, objek perbincangan yang ingin dikongsi bersama al-Qaradwi di sini membabitkan yang luar daripada dua kes berkenaan.

“Berjabat tangan dengan wanita adalah haram menurut pandangan mereka yang berpegang bahawa menutup semua badan wanita, termasuk muka dan dua tangannya adalah wajib.

“Jika memandang kepada mereka adalah haram, menyentuh pun haram kerana sentuhan lebih kuat daripada memandang, ia menimbulkan berahi.

“Tetapi mereka yang menyokong pandangan ini adalah sedikit, sementara majoriti pakar undang-undang Muslim, termasuk Sahabat berpendapat muka dan tangan tidak ter masuk dalam larangan,” katanya.

Pandangan mereka berdasarkan pandangan firman Allah dalam surah an-Nur, ayat 31, maksudnya:

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada yang diharamkan) dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka menzahirkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mentua mereka atau anak-anak mereka atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang lelaki yang telah tua dan tidak keinginan kepada perempuan atau kanak-kanak…”

Jadi, al-Qaradawi mempersoalkan, di mana nas mengenai larangan berjabat tangan jika ia membangkitkan keinginan nafsu?

Saya mencari nas menyakinkan untuk menyokong la rangan itu tetapi saya tidak menemuinya. Hujah paling kuat di sini ialah bagi menghalang maksud fitnah dan ini tidak syak lagi diterima apabila membangkitkan nafsu atau takut fitnah,” katanya.

Bagi sesetengah ulama, mereka menjadikan tindakan Ra sulullah membiarkan wanita pergi selepas menerima ikrar taat setia pada hari penaklukan Makkah sebagai satu sandaran dalam memutuskan hukum ini.

Mereka berpendapat, Rasulullah meninggalkan sesuatu per kara bukan menunjukkan ia adalah larangan, seperti baginda meninggalkannya kerana haram, makruh atau kerana tidak disukai.

Kemudian mereka mendakwa, Nabi s.a.w menahan diri daripada berjabat tangan dengan wanita (selain isterinya) tidak menjadi nas larangan.

Jadi, menurut mereka, sepatutnya ada hujah lain untuk menyokong pendapat mereka yang mendakwa berjabat ta ngan dilarang sama sekali.

Bagaimanapun, ada pihak yang tidak bersetuju Rasulullah menahan diri daripada berjabat tangan dengan wanita yang berikrar setia itu. Ini kerana Umm Atiyah al-Ansariyyah dilaporkan dalam riwayat lain, menunjukkan Nabi berjabat tangan dengan wanita terbabit.

Ini nyata berbeza dengan hadis diriwayatkan Ummul Muk minin, Aisyah r.a yang menafikan perkara terbabit dan menyatakan akuan ia tidak berlaku.

Dalam kes ini juga ada ulama mengatakan larangan terbabit tidak dapat dibuktikan jika tiada dalil qatie seperti dari nas al-Quran dan hadis sahih.

Malah, jika sekadar mengandaikan hadis itu sahih, ia masih tidak jelas hadis berkenaan menyatakan larangan lelaki dan wanita bukan mahram berjabat tangan.

Bagaimanapun, daripada perbincangan di atas, al-Qaradawi memberikan dua keadaan hukum, iaitu:

“Pertama, berjabat tangan di antara lelaki dan wanita yang bukan mahram hanya diizinkan apabila tiada keinginan nafsu dan kebimbangan fitnah.

“Tetapi jika takut berlaku fitnah, keinginan nafsu dan keseronokan, kemudian berjabat tangan tidak diragui men jadi haram.

“Jika satu daripada dua syarat itu tidak ada (yakni akan menimbulkan keinginan nafsu atau menimbulkan fitnah) di antara seorang lelaki dan mana-mana wanita mahram, seperti ibu saudara dan lain-lain, berjabat tangan menjadi haram (walaupun pada asalnya dibenarkan).

“Kedua, berjabat tangan di antara lelaki dan wanita yang bukan mahram seharusnya terbatas keadaan tertentu, seperti antara hubungan persaudaraan atau mereka yang mempunyai hubungan disebabkan perkahwinan,” katanya.

Apa pandangan anda ?



Thursday, November 12, 2009

تذكيرة هاري اين


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."... Q.S Ali I'mran 200

by rakan JAKSA yg memegang portfolio yang sama di koej kediaman yang lain..

Wednesday, November 11, 2009

MengUKUR sebuah CINTA

Salaam perjuangan...

Di dlm Kitab Hayatus Shahabah, halaman 524-525 diriwayatkan kisah berikut:

Menjelang Perang Uhud, Abdullah bin Jahsy mengajak sahabatnya, Sa’d bin Abi Waqqash utk berdoa. Ajakan itu dipersetujui oleh Sa’d. Keduanya mulai berdoa. Sa’d berdoa terlebih dahulu:

“Tuhanku, jika nanti aku berjumpa dgn musuhku, berilah aku musuh yg sgt perkasa. Aku berusaha membunuh dia dan dia pun berusaha membunuhku. Engkau berikan kemenangan kpdku sehingga aku berhasil membunuhnya dan kemudian mengambil miliknya (sebagai rampasan perang).”

Abdullah mengaminkannya. Tiba giliran Abdullah berdoa:

“Tuhanku, berilah aku musuh yg gagah perkasa. Aku berusaha membunuhnya, dan ia berusaha membunuhku. Kemudian ia memotong hidung dan telingaku. Kalau nanti aku bertemu denganMu, Engkau akan bertanya: ‘Man jada’a anfaka wa udzunaka?’ (Siapa yang telah memotong hidung dan telingamu?). Aku akan menjawab bhw keduanya terpotong ketika aku berjuang di jlnMu dan jln Rasulullah (fika wa fi rasulika). Dan Engkau, ya Allah akan berkata: ‘Kamu benar!’ (shadaqta).”

Sa’d mengaminkan doa Abdullah tersebut. Keduanya berangkat ke medan Uhud dan doa keduanya dimaqbulkan Allah.

Sa’d bercerita kpd anaknya, “Duhai anakku, doa Abdullah lbh baik drp doaku. Di senja hari aku lihat hidung dan telinganya tergantung pd seutas tali.”

Kisah ini tlh melukiskan sebuah cara utk mengukur cinta kita pd Allah. Sementara ramai yg berdoa agar mendapat ini dan itu, seorang pencinta sejati akan berdoa agar dpt bertemu dgn Kekasihnya sambil membawa sesuatu yg bisa dibanggakan.

Ketika di Padang Mahsyar nanti Allah bertanya kpd anda: “Dr mana kau peroleh hartamu di dunia?” Anda akan menjawab, “Harta itu ku peroleh dgn kolusi dan korupsi, dgn memalsu kuitansi, dgn mendapat cipratan komisi.”

Allah bertanya lagi, “Apa saja yg tlh engkau lakukan di dunia?”

Ku hiasi hidupku dgn dosa dan nista, tak henti-hentinya ku cintai indah dan gemerlapnya dunia hingga aku dipanggil menghadapMu.” Allah dgn murka akan menjawab, “Kamu benar!”

Bandingkan dgn seorang hamba lain yg ketika di Padang Mahsyar berkata kpd Allah:

“Tlh ku tahan lapar dan dahaga di dunia, tlh ku basahi bibirku dgn zikir, dan tlh ku curahkan waktu dan tenagaku utk keagungan namaMu, tlh ku hiasi mlm ku dgn ayat suciMu dan tlh ku letakkan dahiku di sejadah utk bersujud pd kebesaranMu.”

Dan Allah akan menjawab, “Kamu benar!”

Duhai.. adakah kebahagian yg lbh dr itu; ketika seorang hamba menceritakan amalnya dan Allah akan membenarkannya.

Mahukah kita pulang nanti ke kampung akhirat dgn membawa amal yg bisa kita banggakan? Mahukah kita temui Kekasih kita sambil membawa amalan yg akan menyenangkanNya?


Wallahu a'alam....

Monday, November 9, 2009

~ Bicara Hatiku ...~

PeRikSa dalam PeRiksa..


Salaam perjuangan dengan penuh kasih sayang...

Ingin saya berkongsi satu kata-kata di sini..

"periksa dalam periksa"

Ia begini, mengikut sahabat yang berkata pada saya tentang ayat ini, di dalam kita menghadapi peperiksaan kita juga diuji.. Dan peperiksaan juga adalan sebahagian daripada ujian.

Pada sabtu yang lalu, saya baru faham tentang kata-kata ini...
Diri ini memang betul-betul teruji...
Dan sampai sekarang saya masih terkenang dengan tindakan yang saya ambil...
bagai tidak percaya..

Alhamdulillah.... Semua selamat...
Alhamdulillah...



Monday, November 2, 2009


SELAMAT MENGHADAPI FINAL EXAM KEPADA SAHABAT-SAHABAT,ABANG-ABANG, KAKAK KAKAK SERTA ADIK-ADIK DI SERATA IPTA/S, KOLEJ-KOLEJ...

SEMOGA BEROLEH KEJAYAAN...

MAAT TAUFIQ WAN NAJAAH...

DO THE BEST FOR THE BEST FUTURE OF YOU!

MARI JIHAD ILMU...



Thursday, October 29, 2009

JAduaL FINAL EXAM sem 1 Tahun 3...

MHB4013UNDANG-UNDANG SYARIKAT
05/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

MEA2013EKONOMI PERNIAGAAN
10/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

MAB2033ADVANCED ACCOUNTING I
13/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

MAD3013AUDIT AND ASSURANCE SERVICES
13/11/2009 3:00PM3 jam 0 minit

MGA3023FIQH MUAMALAT II
17/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

MAE3013CORPORATE TAXATION AND ZAKAT
17/11/2009 2:30PM3 jam 0 minit

MFA3033PENGURUSAN KEWANGAN KORPORAT
18/11/2009 9:00AM3 jam 0 minit

Tuesday, October 27, 2009

The FOUR POWERFUL sentences...



1) SORRY
  • If we did some mistakes, so that we should say this word but do not play this word... Because it will the people hard to trust us. Please say honestly...
2) THANK YOU
  • When someone have brings to you the valuable things that our works will be smooth in the best way. So that, we must say very thanks to them as a appreciation.

3) I LOVE YOU
  • As mujahid, we know that we are very tight with our times. Sometimes, our friends mostly fed up with something that are happened to them.. So, as a Sohabah, we need to get and support them. Then, please say this word. But, this sentence are prohibited for something that no need to get it...

4) MAY I HELP YOU

  • As we know, as younger mujahid, there are many things that we need to do. (study,chat and so on).. Sometimes, we have some minutes to get some rest. But, our friend still striving. If, we know tht our friends are very busy ang no time to rest, we are encouraged to say this sentence. Because, they need it exactly but they afraid to say.
Salaam perjuangan....
Sekian...
Sekadar perkongsian...


Friday, October 23, 2009

Nak Hormat Pada Orang Tak Solat???

Salaam perjuangan dan kasih sayang....


Dipetik dari LAMAN NURANI


Kali ini saya ingin mengupas suatu perkara di Laman Nurani yang agak merisaukan kita semua dewasa ini. Mungkin isu ini sering dianggap peribadi setiap orang, tetapi kit selalu lupa apa hak dan tanggungjwab kaum kerabat, jiran dan sahabat handai. Saya selalu berdiskusi dengan sahabat-sahabat seperjuangan yang juga merasa 'bengang' dengan apa yang berlaku ini.

Kepada yang bekerja di sektor kerajaan mahupun swasta, anda semua janganlah menyorok perkara ini di lubuk hati ataupun menyorok di dalam laci-laci meja anda sahaja. Ianya merupakan suatu isu besar yang perlu difikirkan bersama-sama.

Kita nampak hebat, gah memakai baju kameja, bertali leher, memakai kot dan sebuah beg ala-ala James Bond kepejabat setiap hari. Kononya kita ni seorang pegawai berpangkat besar di sebuah pejabat kerajaan/swasta. Semua staf panggil kita "bos", "tuan", "encik", "dato'", dan sebagainya. Wah! hebatnya kita. semua orang menghormati kita.

Adakah Allah, Tuhan Semesta Alam mrnghomati kita? Pernah tak kita fikirkan persoalan ini? Inilah yang sering kita lupa untuk difikirkan. Kita sebagai bos di pejabat pun sama, pernah tak kita tanya anak buah kita ni sudah solat ke belum. Tentu jarang sangat bos yang bertanya sedemikian. Sebab kita anggap itu hak dia. Betul tak?

Hmmm...dalam sembang saya bersama sahabat-sahabat, perkara inilah yang sering dibincangkan. Di pejabatnya pun masih ada juga staf-staf yang tidak menunaikan solat. Macam-macam alasanlah diberikan untuk mengelak dari menunaikan solat. Adakah kita merasa bangga dengan kerja yang kita perolehi? Jika kita tidak mengerjakan solat?

Adakah kita perlu menghormati pekerja-pekerja yang macam ni? Kita nak hormat ke orang-orang yang tidak bersolat ni? Tak payah lah... Allah murka, buat apa kita nak hormat, nak menyanjung dia? tak kira lah siapa pun, bos ke, sape ke. Baik sanjung orang-orang yang beriman walaupun mereka miskin dan berpangkat rendah.

Adakah kita semua sedar akan hal ini? Cuba tengok dlam pejabat kita masing-masing. Cuba buat pemerhatian, siapa yang tak bersolat, siapa yang bersolat penuh 5 waktu sehari semalam. Sebab itulah kita ni tak maju-maju. Korupsi makin menjadi-jadi. Jika kita tidak solat, mana mungkin Allah akan memberi rahmat kepada kita. Mana mungkin Allah memberi rahmat kepada kerja-kerjka kita. Mana mungkin Allah akan memberi ketenagan kepada kita dalam menjalankan tugas. Hmmm...sebabitulah, perniagaan kita selalu rugi, perbelanjaan kita melampau, tidak amanah dan sebagainya yang berlaku saban hari.

Kita akan mudah melakukan perkara-perkaya yang dilarang oleh Allah, sebab kita tidak akan merasa takut untuk berbuat dosa. Nak takut apanya, dh kita berani tinggalan solat, maka, takkan kita takut nak buat benda2 yang lain? Sedangkan Allah dah tegaskan dalam Al-Quran, Sessungguhnya solat mencegah dari perbuatan keji dan mungkan. So, jika kita melakukan perkara yang keji dan mungkar, maka kita sesunggunya TIDAK SOLAT. Nauzubillah.

Sebagi seorang anggota kerajaan, kita mestilah menunjukkan contoh dan tauladan yang baik kepada masyrakat. Jangan hanya kita berbangga denga segulung ijazah, sekeping diploma yang kita perolehi jika solat, puasa kita entah kemana. Allah tak pandang langsung sijil-sijil kita semua. Belajar tinggi setara mana sekalipun, kalau kita melanggar perintah Allah, ke neraka lah jawabnya.

Pesanan ikhlas kepada bos-bos di pejabat. Anda diberi tanggungjwab yang akan dipersoalakan nanti. Adakah anda bertanya kepada anak buah anda tentang amalan mereka seperti solat, puasa, zakat? Adakah anda mengambil cakna perkara-perkara ini?
Selain itu juga, bayaklah kekeliruan yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Jika tidak, betapa teruknya kita semua. Sama lah juga demgan ibu bapa di rumah. tak ambil cakan perihal anak-anak. Jangan hanya kita sedap mendapat gaji yang lumayan, tetapi Allah murka pada kita hanya kerana kita tak arah anak buah kita mengerjakan solat.

Jangan anggap soal ini soal individu sahaja, sebab mereka di bawah kita, oleh itu sudah menjadi tangungjawab kitalah untuk menegurnya. Kebanyakan dari kita ni memang anggap perkara ini sebagai perkara remeh temeh sahaja. Alah...itu hak dia, kita peduli apa? Eh, bala dari Allah ni, bila nak turun, Dia tak kira sapa. Kena ingat tuh.

Juga saya ingin menegur kepada mereka-mereka yang mengambil pekerja untuk bekerja. Pilihlah perkerja yang tak meninggalkan solat disamping kelayakan yang ada padanya. Sebab kita semua akn dipertangungjwabkan jika kita sewenangnya mengambil pekerja yang tidak menunaikan solat.

Oleh itu, kepada ahli-ahli majlis, seketeraiat pemilihan pekerja baru. Seharusnya anda semua sedar akan hal ini. Jangan hanya memandang pada sijil sahaja. kena tengaok juga akhlak mereka, bertanyalah orang-orang di kamoungnya dahulu sebelum diambil bekerja. Tak rugi kita ambil oarng-orang yang akhlaknya tinggi unutk bekerja.

Saya cukup sedih dengan apa yang berlaku dewasa ini. Tok Guru Menteri Besar sahaja yang inginkan Islam dilaksanakan di seluruh Kelantan, tetapi staf-stafnya tidak mahu mengikut aspirasinya. Bekerja hanya nak cari makan, malah, bila ada pelaunag 'nggap' terus. Lebih malang lagi, lawan balik Tok Guru. Hu hu hu... Kakitangan awam di negri Kelantan ni, tak mahu ikut apa yang Tok Guru nak. Kenapa saya berkata demikian? Sebab ramai kakitangan yang bekerja masih lagi tidak menunaikan solat dan meringankan solat. Sedangkan solat itu tiang agama, jika tidak solat, maka runtuhlah tiang, runtuhlah agama. Bila kita runtuhkan agama? Manamungkin kita mengaku kita nakkan Islam? Sedangkan Islam itu agama. Fikirkanlah.

Jika kita meninggalkan arahan wajib dari Allah ini, maka kita akan mudah terjebak dengan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah. Seperti ponteng kerja, pecah amanah, datang lewat ke pejabat, dan sebagainya yang membantutkan perkembangan dan kemajuan pejabat. Masya Allah.

Justeru, sama-samalah perbetukan masalah ini. Laman Nurani mengutuk dan tidak menghormati langsung jika ada pekerja kerajaan yang tidak menunaikan solat. Wallahu'alam.


Wednesday, October 21, 2009

KATA- KATA 2

SAHABAT YANG LAMA SEPERTI EMAS,
DAN SAHABAT YANG BARU SEPERTI BERLIAN...
JIKA DAPAT SEBUTIR BERLIAN
JANGAN LUPAKAN EMAS YANG LAMA....



p/s: diterima daripada seorang rakan JAKSA yang memegang portfolio yang sama hanaya kolej yang berbeza...

...... terkesann....



Monday, October 19, 2009

Hukum Mengahwini Wanita Hamil

Salaam...
Email from : MR PRESIDENT

oleh ImamKhalid

Sesungguhnya, isu menikahkan seseorang yang terlanjur (mengandung) ini amat berat dan selalu dipraktikkan dalam masyarakat kita pada hari ini. Perhatikan soalan 1 – 5.

Perkahwinan seumpama ini hari ini memang tersangat biasa kerana keluarga biasanya memilih jalan ini untuk menutup malu. Bila dapat tahu anak mengandung luar nikah, cepat cepat kahwinkan.

Berdasarkan kenyataan ini, nikah itu TIDAK SAH, maka pasangan itu kelak akan hidup dalam zina sampai bila-bila… Nauzubillah!

Persoalan ini telah diajukan kepada seorang Imam, di mana banyak persoalan lain timbul dari persoalan pokok tersebut. Saya ingin kongsi bersama anda di sini kerana ianya amat penting:

Soalan 1 : Apakah langkah yang sewajarnya sekiranya seorang gadis belum berkahwin didapati hamil anak luar nikah?
Jawapan 1 : Gadis itu tidak boleh berkahwin sehingga bayi itu dilahirkan.


Soalan 2 : Sekiranya lelaki yang bertanggungjawab itu bersedia mengahwini gadis itu, bolehkah mereka bernikah?
Jawapan 2 : Tidak. Mereka tidak boleh bernikah sehingga bayi itu dilahirkan.


Soalan 3 : Adakah pernikahan itu sah sekiranya mereka berkawin?
Jawapan 3 : Tidak. Pernikahan itu TIDAK SAH. Seorang lelaki tidak boleh mengahwini seorang wanita hamil, walaupun lelaki itu merupakana ayah kepada bayi yang dikandung itu.


Soalan 4 : Sekiranya mereka bernikah, apakah tindakan mereka untuk memperbetulkan keadaan?
Jawapan 4 : Mereka mesti berpisah. Perempuan itu mestilah menunggu sehingga melahirkan, atau sehingga sah dia tidak mengandung, barulah mereka boleh bernikah sekali lagi, secara sah.


Soalan 5 : Bagaimana sekiranya keadaan itu tidak diperbetulkan?
Jawapan 5 : Maka mereka akan hidup di dalam zina kerana pernikahan itu tidak sah.


Soalan 6 : Apakah hak seorang anak luar nikah?
Jawapan 6 : Kebanyakan pendapat mengatakan bahawa anak itu TIADA HAK untuk menuntut apa-apa daripada ayahnya.


Soalan 7 : Sekiranya hukum mengatakan lelaki itu bukan ayah kepada anak tersebut, adakah itu bermakna dia bukan mahram kepada anak perempuannya sendiri?
Jawapan 7 : Ya. Dia tidak boleh menjadi mahram.


Soalan 8 : Sekiranya seorang lelaki Muslim dan seorang wanita Muslim (atau bukan Muslim) ingin bernikah setelah bersekedudukan, apakah tindakan yang sewajarnya?
Jawapan 8 : Mereka mesti tinggal berasingan segera dan menunggu sehingga perempuan itu haid satu kali sebelum mereka boleh bernikah.


Soalan 9 : Sekiranya saya kenal/tahu seseorang di dalam keadaan ini, apakah saya perlu memberitahu kepadanya, atau lebih baik menjaga tepi kain sendiri?
Jawapan 9 : Anda wajib memberitahu, kerana itu sebahagian tanggungjawab anda sebagai saudaranya. Mereka harus diberi peluang untuk memperbetulkan keadaan mereka, kalau tidak semua keturunan yang lahir dari pernikahan tidak sah itu adalah anak-anak yang tidak sah taraf.


Tolong jangan abaikan pesanan ini. Ini merupakan satu perkara yang serius jadi, fahami dan dalami betul-betul dan bincanglah dengan Imam/ustaz sekiranya perlu.

Tambahan penulis: Isu ini telah dibincangkan bersama seorang ustaz dari pejabat agama daerah. Menurut beliau, jika mengikut mazhab syafie, hukumnya adalah harus, tidaklah haram sepertimana yang diamalkan dalam mazhab lain. Sejauh mana kebenarannya, wallahu a’lam…



Friday, October 16, 2009

Mengapa oh Mengapa?

Salaam perjuangan dan kasih sayang... =)

Email From Mr President:

Mengapa seseorang Yahudi dibolehkan menyimpan janggut untuk mengamalkan kepercayaannya......tetapi bila seorang Muslim berbuat demikian, dia dianggap ekstrim dan pengganas?
Mengapa seseorang rahib boleh meliputi keseluruhan tubuhnya kerana memperhambakan diri kepada Tuhannya......tetapi bila seseorang Muslimah melakukan begitu, dia ditekan?
Mengapa bila wanita barat menjadi surirumah, dia dihormati kerana dikatakan berkorban untuk keluarganya...tetapi bila wanita Islam berbuat begitu, mereka kata, "dia mesti dibebaskan!"
Mengapa mana-mana gadis boleh ke universiti dengan berpakaian mengikut kesukaannya kerana punyai hak dan kebebasan... ..tetapi bila seseorang wanita Muslim memakai hijab, dia tidak boleh menjejakkan kakinya ke universiti?
Mengapa bila seseorang kanak-kanak meminati sesuatu bidang, dia dikatakan punyai bakat......tetapi bila seseorang kanak-kanak meminati Islam, dia dikatakan tak berguna?
Mengapa bila seseorang Kristian atau Yahudi membunuh, agamanya tidak dikaitkan... tetapi baru sahaja seseorang Muslim didakwa melakukan jenayah, nama Islam turut diadili!
Mengapa bila seseorang berkorban diri untuk melihat orang lain hidup, dia amat disanjungi... ...tetapi bila seseorang warga Palestin melakukannya untuk menyelamatkan diri, keluarga, rumahtangga dan masjidnya, dia dikenali sebagai seorang pengganas?
Mengapa bila seseorang memandu kereta mewah dengan cara bahaya, keretanya tidak pernah dipertikaikan... ...tetapi bila seseorang Muslim melakukan kesalahan, orang kata ia adalah kerana agama Islamnya!
Mengapa kita terlalu percaya kepada akhbar......tetapi selalu persoalkan apa yang terkandung di dalam Al-Quranul Karim?


Thursday, October 15, 2009

masYie oh kak masYie

Salaam perjuangan dan kasih sayang…


“ Wowww… nama dia famous la…”

“ kenapa ni.. tetiba ja..(sengih)”

“ Tu nama ada terpampang kat bawah tu.. kat memo pasal kunci..”

“ Hmm… ya ka?” Allamakss…

Famous la housemate akak sorang ni…. Wanted!!! Hehehe..”

“Hmm.. tak dak maknanya kak..”

Ada laa tu.. Hari tu juai kad hotspot… Ni pulak kunci.. Kaya la masyi…”

“Hmm… Office kak.. saya jalankan tugas ja..”


….. Aku meletakkan beg galas kuliah ku di atas kerusi.. lalu masuk ke bilik… Then, kna p turun, sebab ada student nak jumpa.....



(panggilan)

“ Assalamu’alaikum.. kak masyi ka?”

“Ha. Ya. Siapa ni?”

“ Saya pelajar Tamhidi, saya tertinggal kunci kat bilik. Boleh tak saya nak pinjam kunci.”

“ Boleh. Tapi akak tengah kelassekarang. Nanti bila akak dah sampai kolej akak gtau. Hmm… satu ag, kna bayar tau dik… RM5…Ok?”

“Ok kak. Terima kasih kak masyi..”

“ Sama-sama..”




(SMS)

“Salam.. Kak, sy student tamhidi, sy nk beli kad hotspot. Ada tak?”

“ Ws.. Ada. Mai nah bilik akak..”

“ Bili akak kat mana?”

“ B2 8-1”

“ Ok kak, nanti sy datang ..”




(06-7992634)

“Hello.. masyitah.. awak ada kelas ke sekarang?”

“Baru habis satu kelas… Kenapa?”

“ Sekarang free tak..”

“Kenapa?”

“ Boleh tak datang office sekarang?”

“ Sekarang? Tak leh cik Dayah.. Sat g, saya ada kelas pulak..”

“ Kelas hari ni sampai pukul berapa?”

“Malam.”

“Tak pa la.. Esok pagi2 datang office jap ye..”

“ ok, insya Allah..”



( Menggelengkan kepala sendirian… Sambung membaca.. al maklum banyak test..)



(Adikku Bahiyah)

“Kak masyi… Rindu la.. lama tak jumpa..”

“ Rindu adik2 akak gak..”

“ Akak sihat?”

“ Hmm… Bersyukurlah apa yang ada..”( Selsema n batuk time tu)

“ Akak ni, akak dah jumpa doctor?”

“Hmmm… baru mesej doctor gigi ja.”(abang sendiri..Hehe)

“Ishh.. akak ni, main2 pulak,,”

“ insya Allah, beberapa hari nanti ok la… biasala tu…”

“Akak busy ka?”

“ kenapa?”

“ Akak nampak macam letih ja.. Akak dah makan?”

“ Hmmm..(sengih lagi)”

“ Akak kna jag kesihatan.. Kena makan tau.. Akak ni, wat saya risau ja..”

“ Janganlah risau.. Akak ok..”

“ Akak, Ada pape mesej saya tau..”

“Ok..”



Masuk ke kuliah..



Di pondok FEM (tengah wat latihan advanced accounting)

“Kak masyi..”

“Ya. Kenapa ni? Ada pape akak leh Bantu?”

“Akak,esok saya ada jamuan SISPA.. Esok gak ada meeting Sekreteriat.. Kak Putri, minta tolong sy jaga booth PRU sok..Saya keliru la kak…”

“ Hmm.. kehadiran ke jamuan tu ada markah tak?”

“ Oh.. saya tak pasti.. ok nanti saya tanya balik cikgu saya tu.”

Better p meeting kalau kehadiran untuk jamuan tu tak da markah..”

“ Ohh..ok.. Saya ty nanti.”

“ Busy nya adik akak sorang ni…”

“Akak, cam na akak seimbangkan study dan mende2 camni?”

“ Hmm… ikut priority.. Susun. Checklist.”

“Ok kak, terima kasih kak masyi.. Akak ada test yer? Ok Good Luck untuk kak masyi!”

“Terima kasih… K, study baik2..”

“Ok kak.. bye..”


(ni antara perbualan bersama adik junior satu course; Farha)


…………………………………………………………………………………………….............


Hmm… bukan nak cerita apa pun.. Cuma nak kongsi sahaja… Istifadah yang saya dapat; banyak bersabar… Sebab bukan mudah orang nak percaya kat kita.. Bukan mudah nak dapat ramai kenalan… Hehe…



" aku menulis ni kerna otak ku dah stuck.. Hehehe"


Aku juga sedar bahawa diri ini memang perlu kuat, sebab bukan kita sahaja yang tahu semua benda... Ia perlu dikongsi.. Agar manfaat itu dikongsi bersama.. Kita juga perlu memahami antara satu sama lain di antara sahabat2 kita tak kira la jauh ke dekat... Teringat kata2 seoarang sahabat; " usah kita sangka bahawa apa yang kita suka itu adalah baik bagi aturan Allah, TAPI usah pula kita sangka bahawa yang kita anggap buruk itu adalah buruk bagi kita, tetapi ia baik dari aturan ALLAH..."


** Semuanya ada hikmah...** Insya Allah..


Ya Allah... ampuni dosa-dosa sedar dan tak sedar ku...