~::masyiemumtaz::~

masYie's

Friday, August 14, 2009

Kenapa? Kenapa? & kenapa???

Aku tak faham kenapa,
Di Malaysia ni, jual rokok,
Dalam masa sama buat iklan "TAK NAK MEROKOK",
Peliknya, kat kotak rokok yg dijual tu,,..
Ada ganbar BAHAYA rokok...
Tapi dijual untuk umum...
Aku tak tau kenapa...

Bila nak masuk bulan Ramadhan sahaja....
Ada isu gula disorok...
macam dah jadi satu trend pula yerr..
Kenapa yerk???
Aku pun tak faham kenapa...

Aku tak faham... kenapaa???
Zaman lani banyak sangat fesyen tudung...
Dari tudung Wardina la..
tudung Waheeda la...
tudung Ikin la...
Dan sekarang tudung Aqso Madina ke apa..
Ntahh... Macam-macam...

Aku juga tertanya-tanya...
Mengapa pelajar yang belajar course Pendidikan Islam tu,,
Ada di kalangan mereka tidak "tarely" dengan apa yg dia belajar..
Jadi macam kejutan pulak kan...
Malah kadangkala lebih "melebih" pulak dari mereka yang belajar ilmu duniawi...
Aku tak tau la kenapa jadi beini...
Tiada zouqp..

Aku tak faham kenapa?
Ramai di kalangan kita semangat hangat-hangat tahi ayam..
Tahu kan???
Dulu masa hangat isu Palestine...
Kita duk ramai2 boikot baragan yg patut diboikot...
Tapi lani dah tak panas isu tu...
Hmmm... Hambat semua ja...
Astaghfirullah.....

Kenapa semakin hari semakin banyak kes2 jenayah???
Siapakah patut bertanggungjawab dengan isu nie?
Apakah puncanya???
Ibu bapa??? Guru???
Adakah sebab ketua yang tak berakhlak dijulang tinggi??
Hormat kah kita kepada ULAMA'?
atau ULLAAMAKK yg kita agungkan?
Tepuk dada tanya IMAN...

Pasai hati pula...
Kenapa kita nak jeles bila sahabat lebih sikit dari kita?
Bagai tak senang duduk kita dibuatnya..
Nak cari juga kesalahan, kekurangan, kelemahan...
Tak terima langsung pendapat sahabat itu..
Bagai nak tersungkur dah sahabat tu..
Kenapa kita tak ambil peluang itu untuk kesejahteraan semua..
Kenapa perlu begitu???
Aku tak faham dan tak tau kenapa???

Hmm... Di mana akhlak kita ini..
Di mana kesedaran kita kepad isu ummah..
Di mana semangat berkobar2 kita...
Di mana tindakan kita berdasar kata2 hebat kita...
Fikirkanlah....
Renungkanlah...

Wahai sahabat-sahabat sekalian...
Mari kita audit diri kita...
Muhasabah diri kita...
Ramadhan nak sampai...
Maka perbanyakkanlah amalan...
Cuba untuk istiqamah dalam setiap amalan...
Tak kira saat apa..minit apa...jam apa...
hari apa...minggu apa...bulan apa...


Salaam Kasih Sayang dan Perjuangan...

No comments:

Post a Comment

Komen laa.. walau seAYAT... hehe.. Syukran! =)