Friday, April 12, 2013

Hospital Kerajaan

Assalamu'alaikum..

Saja nak mencoret di sini tentang Hospital Kerajaan..

Dari cuti persekolahan March baru ni, keluargaku satu persatu dimasukkan wad. Kami ni tak dak berkemampuan sangat nak biaya kos rawatan di hospital swasta. Jadinya, terima saja lah rawatan di Hospital Kerajaan. Walau tahu servis nya jika dibandingkan Hospital Swasta agak kurang membanggakan.

Baru ni anak buahku, Adham baru operate appendices.. Doktor yang jalankan pembedahan tu toreh besar sket dari biasa. Dan dia akui oleh doktor lain. Dan doktor lain pun siap marah2 doktor yang bedah tu depan kiteorng ni..(pelik x??). Asbab itu, doktor sesama doktor pun bertelagah. Depan pesakit pulak tuh. PEning anak buah tu layan karenah doktor-doktor.. Aku pun sebal(bahasa jawa: panas hati) dengar.. Dari dia x demam after pembedahan terus demam yang amat teruk. Dari dia ada selera nak makan jadi kurang selera makan. Alhamdulillah Staff Nurse (SN) ok.. Seminggu jugalah aku turun naik wad di Hospital Sungai Buloh tuh. Dah la last week nya aku yang masuk wad. huhu.. Kali ni aku sebagai pelawat & penjaga.. 

Tapi ada jugak SN [anggil aku doktor lagi... Student2 medic yang sedang belajaq pun ada.. Mungkin style aku doktor kot.. Tapi serius la.. Students ni, nampak aku lalu ja terus buat2 rajin.. Tak faham gak tuh.. Relax je dik.. hehe

Dah lah masa nak buat pembedahan tu boleh pulak delay sebab katanya bilik pembedahan cuma satu ja. Nak guna untuk scissor deliver...Heyyy.. Apa kes ni... TAk faham aku dengan sistem hospital ni... Bila dah operate, anak buahku jadi bahan ujikaji dan kajian stidents Medic.Abih semua menemuramah anak buah ini. Pening anak buah ni nak menjawab. Dah la sedang menahan kesakitan atas torehan yang panjang itu. Dah la panjang, dia buat bentul "L" pulak tuh. (Salah sebenarnya..)

Anak buahku yang sorang ag, Ayra. Operate jugak.. Tonsil. Yang ni ada kemampuan nak buat rawatan di KPJ Klang (swasta), alhamdulillah layanan terbaek la.. Subhanallah.. Alhamdulillah... 

Yang  terbaru ni anak buah yang bujang, Abg Imran. Dia operate pe ntah... Xtahu apa istilah sakit tuh. Tapi yang ni serius kelakar sket layanan hospital ni. Dah start check up dari bulan December 2012 lagi. Setiap sebulan g appointment. Sampailah si Abg Imran ni dah sakit teruk sangat baru Doktor tuh nak buat rawatan.. Sengsara betul budak tu jadinya... PAstu Hospital kerajaan yang ni siap halau lagi.. suruh balik.. Tiada penginapan katanya,,.. haaa.. Hambek kauu!!!!
Haiiii.. Aku tak faham lah kenapa layanan Hospital Kerajaan  begini.. Sebab gaji rendah sangat ka? Kerja berat sangat ka? Mungkin kot laa..

Tapiii...
Ada satu hal lagi ni tentang hospital kerajaan ni yang nak saya coretkan...
Adham, ada appointment dengan doktor. Kununnya nak check la after balik rumah kan.. Ok.. Appointment dia jam 9 pagi.. Awl kan? Ok la.. bagus la awal pun.. Nak dijadikan cerita, dia dapat jumpa doktor jam 12.30... Sedang dok menunggu giliran ni, nampak dah beberapa orang doktor ni.. Ada yang sedang makan.. Borak2... best la keje doktor gini.. Makan2.. Borak2 gitu.. Amboi221... Doktor, Adkah anda tahu betapa seksanya menunggu giliran ni.. Dahlah bau2 ubatan.. Tu tak pe lah.. Tahu.. Hospital.. Gudang ubatan.. TApi kenapa sampai tunggu lama macam tuh sekaliiiii.... Tak faham.. Tak Faham.... Kesian tau... Tak kisahlah tua ke muda.. Kalau tgh sakit tuh, lama menunggu lagilah sakitttt... 

...............
Hurmmm...
Ni kisah benar ni..
Patutlah abg aku tak maw jadi doktor kerajaan.. Kerja xbest. Doktor sepatutnya dapat membantu orang, tapi jadi tempat menyusahkan orang. Dulu, abg aku pernah berkata, kerja kerajaan ni macam apa ja.. Mmg la kena masuk jam 8 pagi.. tu punch in.. MAsuk2 ja.. Borak2 dulu.. Makan2.. Minum2... Dah 9.30 pagi.. Abg aku yang dikatakan eager nak tolong orang terbantut ja niat.. Asyik tunggu staff bawahan. Sediakan alat2.. Dah abg aku kerja check n buat treatment.. Staff bawah duk melagho.. Tu yang tak tahn tuh.. Dia kata cukuplah kerja kerajaan 3 tahun.. Baik buat sendiri. Puas hati.. Dapat tolong banyak orang... Puas hai.. Dapat praktikkan apa yang dipelajari. Ni doktor kerajaan asyik meeting.. meeting... Apa kess.. Dah tu bila doktor nak tolong masyarakat... Kursus.. Kursus.. Bila cuti perayaan on call.. 

At last, alhamdulillah abg aku dah tak kerja kerajaan yang poyos itu...

Lebih rela buat rawatan untuk keluarganya di hospital swasta.. Ramai geng pun. Dah dia kawannya semua doktor... huhuh,.. Alhamdulillah...


**BEBEL SENSORANG**



No comments:

Post a Comment

Nak tanya apa2 tentang vitamin dan susu farm fresh? hubungi kami ya: 019 255 9666